Česko má první platformu na sdílení oblečení

Každoročně se vyrábí 100 miliard kusů nového oblečení. Koloběh výroby je jedním z největších znečišťovatelů na zemi. Jen co jsme se naučili měnit přístup k plastu, ve vyspělých zemích jsou o krok dál a zmenšují působení módního průmyslu na naší planetu.

Dříve si lidé půjčovali oblečení pro výjimečné příležitosti. Trend ve světě se mění a lidé šetrní k životnímu prostředí objevují výhody každodenního pronájmu oblečení, šperků, bot a jiných věcí. V České republice je webová služba #OOTDtoday (www.ootd.today) mezi prvními, která zmírňuje ekologický dopad rychlé módy. Přitom v zahraničí stejným způsobem šetří životní prostředí už několik let. „Výhody pronájmu módy jsou široké,“ říká Samantha Dover, vedoucí analytička výzkumné firmy Mintel. „Půjčení oblečení může být nejen ekologičtější alternativou nákupu v rychle se vyvíjejících módních trendech, ale spotřebitelé mohou také ušetřit místo ve svých domovech. Půjčovny mohou plnit své virtuální skříně dočasnou módou, jako je například oblečení pro těhotné ženy, nebo využít poptávku po více specializovaných a každodenních módních produktech, jako je streetwear.” Jak píše theguardian.com.

#OOTDtoday je první webovou stránkou, která nabízí službu životnímu prostředí a lidem. Služba propojuje uživatele v půjčování a pronajímání oblečení. Úvodními zpřístupněnými kategoriemi jsou šaty, lodičky a kabelky, v budoucnu je plánováno rozšíření o další kategorie, jako kabáty, šperky, lyžařské či motorkářské oblečení. Fungování služby na sdílení oblečení pomáhá ve snižování CO2 na výrobu oblečení a zároveň tak oslovuje komunitu lidí, která se v poslední době odklání od konzumního nákupu a hledá smysluplné alternativy. S mottem “Aby šaty stále tančily…” nabízí majitelkám módních kousků,možnost si přivydělat si které bez využití visí ve skříni.

Přestože si více lidí uvědomuje poškozování rychlé a jednorázové módy na planetě, sociální média podporují nákup stále nového oblečení. 1 ze 6ti mladých lidí tvrdí, že už není ochotný nosit oblečení, jakmile se s ním objeví na sociálních sítích. Téměř polovina dotázaných mladých žen uvedla, že cítí potřebu mít jiný outfit pokaždé, když jdou na společenskou akci, do práce nebo schůzi. Půjčením oblečení přes #OOTDtoday se ženy nebudou oblékat levně, ale přitom neutratí tisíce proto, aby outfit později uložily do skříně.

Výhody zavedení služeb pronájmu mohou být velké pro módní značky a maloobchodníky. Jednotlivci, kteří si luxusní značky nemohou dovolit, mohou vyzkoušet pronájem, což může vést k budoucím prodejům. Navíc, pronájem může být pro značky způsobem, jak generovat další příjem z přebytečných zásob.

Shika Bodani, zakladatelka půjčovny Front Row v USA, věří, že také vzdělání je nutné k odstranění stigmatu spojeného s pronájmem v očích některých značek. „Mnoho z nich se stále obává, že půjčování znehodnotí jejich značku, což povede k tomu, že se jejich výrobky objeví jako z druhé ruky,“ vysvětluje. „Jde o změnu perspektivy značek.“ Vzdělávání lidí je snazší. Jakmile pochopí tento proces, brzy uvidí přitažlivost sdílení. Vzestup vědomého spotřebitele je něco, co módní značky nemohou ignorovat. “

Za #OOTDtoday stojí Nikola Šafránek, který se významně podílel na vývoji módního vyhledávače GLAMI.

Napsat komentář