Novým značkám vládne móda

Česká republika je stále nejpřitažlivější zemí pro vstup maloobchodních značek do středoevropského regionu. Značkám, které přicházejí, vládne móda.

Celkem 28 z 80 značek, které v roce 2018 vstoupily na trh regionu střední a východní Evropy, si za svůj cíl vybralo Českou republiku. Ta si tak udržela stejný počet nově příchozích jako v předchozím roce. Za ní těsně následuje Polsko, kde své první obchody loni otevřelo 26 nových mezinárodních značek. Údaje přináší nejnovější srovnání společnosti Cushman & Wakefield.

„Podobně jako počet nově přicházejících značek zůstal nezměněný i trend jejich strategie vstupu na trhy středoevropského regionu. Při něm Praha zůstává hlavní vstupní branou, trhem, který nabízí velice kosmopolitní prostředí a výborný poměr mezinárodních turistů a lokálních zákazníků. Praha je trhem, kde brand může dobře předvídat svůj úspěch,“ vysvětluje Jan Kotrbáček, vedoucí retailového týmu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield. Atraktivita regionu pro příchod nových značek tak stále přetrvává: 80 nováčků je oproti roku 2017, kdy jich na zdejší trhy vstoupilo 83, téměř neznatelným poklesem.

Nejvíce značek (26 %) pochází z Itálie, která spolu s USA (11 %) a Německem (14 %) tvoří drtivou většinu mezi zeměmi původu přicházejících brandů.

Móda stále vede před F&B

Nejvíce nově příchozích značek spadá do sektoru oděvů, což je trend, který přetrvává již několik let. Na významu nabývá také sektor F&B (jídlo a nápoje), který stále přináší do regionu nové koncepty. Složení nově příchozích značek podle sektorového zaměření je v jednotlivými zemích regionu podobné.

Příchod nových značek do středoevropských zemí je obvykle spojen s aktivitou obchodních center – často provoz svých prodejen zahajují společně s otevíráním nových nebo rozšiřováním stávajících prodejních ploch. „Období otevření nového či rozšířeného projektu je vždy spojeno se vstupem velkého počtu nových značek najednou. Toho jsme byli svědkem u Centra Chodov v Česku, Galerie Polnočné ve Varšavě a obchodního centra Wroclavia ve Vratislavi. Do budoucna očekáváme stejný vývoj i například v souvislosti s projektem Savarin v Praze. Ten bude velice dobrým příkladem moderního multifunkčního projektu a umožní vstup mnoha novým a originálním konceptům a společnostem na trh a do centra Prahy,“ říká Jan Kotrbáček.

Vedle obchodních center otvírají nově příchozí značky své prodejny často také na hlavních nákupních třídách, v České republice pak velký podíl tvoří i příchody do outletových projektů, zejména Fashion Arena a Premium Outlet Prague Airport.

Značky ze sektoru oděvů, které do ČR nově vstoupily v roce 2018

Baggat
Boxeur des Rues
Corso Roma
Frankie Morello
Gattinoni Roma
Hexis Milano
Hispanitas
Ixos
Luca Bertelli
Marina Militare
Massimo Rebecchi
My Brand
Off-White
RED Valentino
Suprimo

Zdroj: Cushman & Wakefield

Praha je nejdražší

Výše nájmů rostou v celém regionu, nejvíce v Praze a Budapešti, a to jak v nákupních centrech, tak na nákupních třídách v centrech měst. Zatímco nejvyšší dosažitelné nájemné na pražské ulici Na Příkopě je až 230 eur/m2 za měsíc, v druhé nejdražší metropoli střední Evropy je to 150 eur. Nejvyšší dosažitelné nájemné v eurech za m/měsíc v obchodních centrech je v rámci regionu opět v Praze, kde v roce 2018 činilo 170 eur/m2 za měsíc. Druhou nejdražší metropolí byla z tohoto pohledu Varšava se 130 eur/m2 za měsíc.

Příchod značek ovlivňují maloobchodní projekty

Ze statistik CBRE vyplývá, že za posledních pět let k nám přišlo více než 120 nových značek, přičemž za stejnou dobu zemi opustily pouhé dvě desítky. To je zanedbatelný počet, uvážíme-li, že na českém trhu působí několik tisíc značek. Potvrzuje to fakt, že český maloobchodní trh je ve velice dobré kondici.

Příchody nových značek ovlivňuje především jeden faktor: to, kolik a jakých maloobchodních projektů, od nákupních nebo outletových center, se v daném roce otevírá. Například v roce 2017 bylo otevřeno rozšíření obchodního centra na pražském Chodově, které přilákalo hned 24 nových značek. Proto v roce 2017 byl 63% nárůst nových značek v porovnání s rokem 2016.

Loni Česko opustilo pět značek (všechny z oblasti módy: dvě ze střední cenové kategorie a tři luxusní), předloni dvě a v roce 2016 jedna. Přesto byl rok 2018 z tohoto pohledu druhým nejsilnějším za posledních pět let. Dramatické nárůsty má již druhým rokem gastronomie. Minulý rok měla gastronomie již 21% podíl v počtu nových značek.

Největší zastoupení má dlouhodobě luxusní a byznys móda (31 % v roce 2018) a oblečení střední cenové úrovně (28 % v roce 2018). To kopíruje životní styl lidí především ve velkých městech, a odráží to i dobrou kondici české ekonomiky. Velký nárůst v roce 2018 zaznamenaly rovněž prémiové značky na okrajích Prahy, což mělo na svědomí především otevření outletového centra Premium Outlet Prague Airport v Tuchoměřicích nedaleko letiště v Praze.

Eva Klánová

Napsat komentář