Svou udržitelnost značky dávají najevo větším počtem eco-friendly slov

Jak vzrůstá zájem zákazníků o udržitelnost a pomalou módu, značky se jim snaží vyhovět. Ne vždy to ale znamená, že se skutečně stávají udržitelnějšími. Někdy jednoduše jen navýší počet slov, které se k tématu udržitelnosti a slow fashion vztahují ve svých ročních obchodních reportech.

Módní značky a společnosti zabývající se výrobou a prodejem parfémů používaly slova spojená s ekologií a udržitelností ve svých obchodních reportech za rok 2018 6 krát víc, než tomu bylo v roce 2006. I tímto způsobem totiž mohou dát najevo, že je pro ně ekologie důležitá. Jsou si totiž moc dobře vědomy, že čím dál tím větší zastoupení jejich zákazníků na ekologické hledisko módního a kosmetického průmyslu slyší.

Jednou za čtyři strany

Takový je poměr použití anglického „sustainability“ nebo „sustainable“ v ročních závěrečných reportech značek pro loňský rok. Údaj zveřejnil Vogue Business na základě analýzy reportů deseti společností. Přitom před dvanácti lety se zmiňovaná slova objevovala jen jednou za 25 stran. Čísla se začala dramaticky zvedat v roce 2014, kdy například společnost Kering, vlastnící značky jako Alexander McQueen, Balenciaga, Saint Laurent nebo Gucci, použila slovo udržitelnost na 39 stránkovém reportu padesátkrát.

Graf zaznamenává nárůst slova udržitelnost v korporátním slangu.
Zdroj grafu: Vogue Business

Strach z mluvení o ekologii

Byť se to podle zjištěných čísel nezdá, některé značky se potýkají s blokem mluvení o ekologii. Obávají se, že by mohly být nařknuté z greewashingu. I tak hraje ekologie a udržitelnost podstatnou roli v životě zákazníků a tím pádem i v business plánech módních a kosmetických značek. Z průzkumu z roku 2018 od Nielsem vyplývá, že tři čtvrtiny lidí po celém světě by klidně změnily obchody, kde nakupují, pokud by to prokazatelně omezilo jejich dopad na životní prostředí.

Klesá snad snaha o udržitelnost?

V měřítku více jak dekády let se zájem o ekologii a udržitelnost zvýšil, při detailnějším pohledu ale zjistíme, že v horizontu posledních měsíců výrazně zpomaluje. Za poslední rok tomu bylo o jednu třetinu. Módní průmysl v této oblasti nepostupuje tak rychle, jak by bylo potřeba. Většina firem, které udávají trendy totiž opatření zavedla již před několika lety. A to takové, které byly technicky a finančně možné, zmiňuje Pulse of the Fashion Industry report.

Snaha stávat se udržitelnějšími a k přírodě zodpovědnějšími pravděpodobně neustává, problém je ve velmi abstraktním cíli, který se potom těžko dosahuje. Jeden z autorů posledního ze zmíněných průzkumů dodává: „Udržitelnost je velmi široký pojem a troufám si tvrdit, že téměř nikdo v módním odvětví neví, jaký je opravdový cíl. Znamená to snad, že zavede společnost cirkulární ekonomiku nebo bude vyrábět vysoce kvalitní produkce, které déle vydrží?“ Odpověď už je na každém z nás.

Napsat komentář