Přišel čas, aby módní značky přestaly používat nebezpečné chemikálie

Přestože už je tento fakt dávno známý a lidé o něm mluví, reaguje jen minoritní část značek. Do oblečení jsou neustále přidávány chemikálie, který mohou být nebezpečné. Jenže jejich pozitivní efekt je pro značky tak důležitý, že na zdraví neberou ohledy. Přišel čas, aby se minorita přeměnila na majoritu. Nemačkavé oblečení za rakovinu nestojí.

Fluorové chemikálie a formaldehyd – jedny z nejnebezpečnějších látek na světě mají prokázané škodlivé účinky. Formaldehyd dokonce může způsobovat rakovinu, má negativní vliv na metabolismus a může ovlivňovat plodnost. Fluorové chemikálie byly nalezeny v krvi většiny testovaných lidí. Přesto je módní značky používají pořád dál v rámci svých výrobních procesů. To i přesto, že hrozících nebezpečí si jsou vědomy. Jenže – za zmiňované látky není náhrada. A tak se s nimi v novém oblečení budeme bohužel ještě nějakou dobu setkávat dál.

Proč se chemikálie používají?

Fluorové chemikálie se do oblečení přidávají pro své skvělé vlastnosti, které následně zajišťují menší pronikání skvrn do oblečení a odpuzování vody i oleje. Formaldehyd zase působí proti nechtěnému mačkání textilií a přidává se do oblečení před jeho dokončením.

Jenže zákazníci se začínají čím dál tím více zajímat o výrobní proces, kterým oblečení před koupí projde a značky jsou nuceny k používání nezdravých chemikálií zaujmout stanovisko.

Proč není používána alternativa?

Odpověď není vůbec složitá. Podle zástupců značek, které na tuto otázku odpovídaly serveru Vogue Business jednoduše alternativa chybí. Například značka Levis se však rozhodla nezanechávat tak velký negativní dopad na životní prostředí a tak v roce 2016 ukončila svou řadu kalhot, které byly neušpinitelné. I přesto, že pro ni tato kolekce byla velmi výnosná.

Výhoda formaldehydu, díky kterému se oblečení nemačká, je nenahraditelná. Jediná varianta je, smířit se s tím, že se oblečení bude mačkat. K tomu došla třeba značka Patagonia. „Máme cestovní košile, které se lehce mačkají. A myslím, že jsme se s tím smířili. Naše oblečení slouží k tomu, aby se zašpinilo a lidé v něm něco zažili, objevovali. Zda se jim oblečení zmačká, o to ať se bojí v jiných chvílích,“ říká ředitel inovací materiálů v Patagonii. Značka tedy raději zvolila cestu, během které neuspokojí všechny zákazníky.

Napsat komentář