Poslední výhody kamenných obchodů zbořeny

Vadí vám, že v online e-shopech nejde zkusit paruka, brýle, šperky nebo použít řasenka jako doma nebo v kamenném obchodě před zrcadlem? Známe řešení, které tyto hranice odbourává: Virtooal – technologie virtuálního zrcadla určená pro e-commerce platformy. Co stálo za vznikem, novinky a plány částečně odhalil podnikatel a spolumajitel start-upu Vít Endler.

Jak projekt vznikl, co bylo motivací k jeho založení?

Virtooal.com původně vznikl jako vedlejší projekt u e-shopu s vlasovými příčesky, parukami a barevnými čočkami Happyhair.cz. Zakladatelé e-shopu cítili potřebu lépe svým klientům představit nabízené produkty. První verze virtuálního zrcadla vznikla v roce 2008 a já osobně jsem do něj vstoupil v roce 2017 jako investor. Ve Virtooal.com vidím velkou příležitost zlepšit  proces nakupování brýlí, kosmetiky či módy na internetu.

Jaký je tedy zásadní přínos vašeho projektu?

Virtuální zrcadlo a virtuální převlékací kabinka má několik úrovní. První je přínos a řešení problémů e-shopu. Plugin zvyšuje konverzní poměr, díky vizuálnímu zobrazení produktu na tváři zákazníka, a e-shop díky tomu efektivněji investuje marketingové peníze. Zároveň díky lepší vizualizaci snižuje množství vratek zboží a tím snižuje náklady e-shopu.

Další úroveň je už zákaznická. Zákazník e-shopu má možnost vyzkoušet si ohromné množství makeoverů (pozn.: proměn vizáže), nebo třeba brýlí v různých kombinacích, což je i v reálném světě téměř nemožné, ještě větší účinek to bude mít v segmentu módy. Zákazník si bude moci vyzkoušet nekonečné množství outfitů.

Zákazník má lepší představu, jaký produkt si kupuje. Je to velmi podobné reálnému nakupování. Koncový zákazník může své makeovery a outfity sdílet s ostatními, nechat si je okomentovat atd. Zkrátka i nakupování na internetu může být zábavné. 

Jaký je podle vás v současnosti stav na trhu, co chcete změnit a jaké jsou vaše vzory/inspirace, co jste naopak udělali po česku?

S projektem Virtooal.com se zaměřujeme na oblast e-commerce a našimi primárními zákazníky jsou e-shopy. Oproti konkurentům se soustředíme hlavně na lokální společnosti. Trh je dnes, dle mého, ve fázi „nice to have“, což v praxi znamená, že e-shopy sice plugin hodnotí kladně, ale není pro ně prioritní. Je to hlavně proto, že služba není zatím tolik rozšířená a edukace trhu v tomto směru je malá. Snažíme se tedy potenciálním i stávajícím klientům vysvětlovat výhody a jaké úspory může plugin reálně přinést. Přirovnáváme to k chatovacím pluginům, které před 5-6 lety mělo jen pár e-shopů a šlo jen o „nice to have“, ale dnes různé druhy chatů či chatbotů provozuje každý a jedná se o „must have“. A to hlavně proto, že to dokáže šetřit náklady. S pluginem Virtooal je to stejné.

V čem je „jiná“ než jiné projekty. V čem je vaše výhoda/y, čím chcete konkurovat, přidaná hodnota?

Celý trh se bude nyní vyvíjet výrazně rychleji než dosud. To je dané technologickými možnostmi a také tím, že se o podobných službách začíná víc mluvit. My se soustředíme na to, aby náš plugin byl zejména jednoduše „nasaditelný“ v jakémkoliv e-shopu. Cílem je, aby si během jednoho půldne náš plugin sám klient nainstaloval, nahrál si produkty a mohl ho používat. Zároveň chceme zachovat určitou univerzálnost v použití. S naším pluginem v e-shopu si klient nyní vyzkouší, brýle, kosmetiku, čočky, šperky a v budoucnu i módu. Takto komplexní nástroj na trhu zatím není. Pak jsou zde samozřejmě ty obecné výhody pro e-shopy a to je zvýšení konverze, snížení vratek a možnost kombinovat při zkoušení tisíce produktů. 

Jaké jsou plány se službou v horizontu roku, vize, případně dále, kam chcete směřovat, kolik chcete mít zákazníků/zisk případně pozice na trhu?

Náš plugin si nainstalovalo a vyzkoušelo již přes 1000 zákazníků a máme přes 70 klientů s měsíčním subscription. Každý měsíc nyní onboardujeme (nabíráme) 10+ nových klientů a pracujeme na naší marketingové strategii zejména pro anglosaský trh. V USA jsme se spojili s PR agenturou a testujeme si tamní trh.

Měsíčně se náš plugin u našich klientů použije již více než milionkrát a přepočítáno na unikátní uživatele tak se blížíme 100 000 UU měsíčně.

Hodně jsme se věnovali pluginu pro e-shopy s brýlemi a podařilo se nám dostat se technologicky na úroveň světových konkurentů. Využíváme tak LIVE přenos kamery počítače a nebo mobilu a dokážeme z fotografií zpracovat velmi realistický „3D“ model brýlí. Zároveň nabízíme funkce, které zvyšují komfort nakupování a tím i konverzní poměr.

V roce 2019 se věnujeme kosmetice, kde chceme mít použitelnou verzi pro browsery v LIVE modu, což zatím žádný náš konkurent neuvedl na trh. Plugin pro šperky rozšíříme také o prsteny a hodinky, budeme tedy pracovat nejen s obličejem, ale také s rukou a to vše v LIVE mode.

Díky spolupráci s ČVUT pracujeme na pokročilé detekci tváře aby naše virtuální zrcadlo bylo ještě přesnější a dokázalo věrně zobrazovat produkty v rozšířené realitě.

Můžete se aktuálně něčím pochlubit? 

Naši klienti již dnes pocházejí z různých koutů světa, mohli bychom tak říkat, že již dnes jsme na 5 kontinentech, dokonce i v Africe. Naši klienti jsou střední a menší e-shopy, určeno vždy podle velikosti daného trhu. Střední e-shop z USA je tedy trochu jiná velikost než střední e-shop z Česka. Ukazuje nám to příklad našeho klienta, který prodává brýle (www.zeelool.com). Klient si náš plugin sám nainstaloval a za první měsíc fungování využilo na jeho stránkách naše bylo využito naše zrcadlo více jak 400 000 krát, nyní je to v průměru 600 000-700 000 měsíčně.

Interakce s naším pluginem je nová metrika, kterou jsme zavedli a která nám ukazuje, jak u kterého klienta je náš plugin funkční. Na základě těchto informací pak s klientem řešíme, jak můžeme funkčnost našeho pluginu zlepšit, aby přinášel klientovi co největší užitek. 

Zároveň jsme zapracovali na reportingu pro naše klienty. Naši zákazníci tak mají přehled jak naše virtuální zrcadlo pracuje v jejich e-shopu a jak s ním pracují jejich zákazníci. Je tak reálně vidět jaký business naše zrcadlo e-shopu přináší.

Jaká je podle vás budoucnost trhu v ČR?

My se soustředíme na globální trh, to je pro nás budoucnost. Na ČR trhu samozřejmě působíme a působit budeme a budeme rádi, pokud zde budeme mít spokojené zákazníky. ČR bude v e-commerce podle mého názoru pokračovat v růstovém trendu, protože služby, které v e-commerce koncový zákazník dostává jsou nadstandardní v porovnání s velikostí trhu a jinými trhy v Evropě a ve světě. Věříme tedy, že i v českých e-shopech se plugin Virtooal.com bude objevovat čím dál častěji. 

Spojili jsme se největším poskytovatelem e-shopového řešení, společností Shoptet a tak věříme, že plugin Virtooal bude pro zákazníky Shoptetu atraktivní.

Kdo jsou vaši nejčastější klienti?

Dnes se soustředíme na 3 hlavní segmenty – brýle, kosmetika a šperky. A z prvních dvou zmiňovaných máme nejvíce klientů. Do budoucna se chceme zaměřit také na módu. 

Napsat komentář