Dilema značky: komunita nebo followeři?

V době, kdy Instagram má silnější slovo než jakákoli webové prezentace nebo Facebook, je těžké nepodlehnout dojmu o číslech. Vysoký počet followerů totiž pro značku nemusí vždy označovat nejvhodnější cestu, kterou se vydat. Kdy má smysl stavět na ohromujících číslech a kdy raději budovat loajální komunitu?

Případová studie MyUndies

Značka MyUndies se specializuje na výrobu a prodej spodního prádla. Její ředitel Jonathan Shokrian pro Glossy uvedl, že příspěvky, které jsou na Instagramu pro značku stěžejní, jsou velmi často těmi, na kterých followery a liky ztratili, nikoli získali. Konkrétně se jednalo o posty, v nichž značka podporovala komunitu LGBTQ. Ředitel společnosti se k tomu však staví otevřeně: „Po vydání tohoto příspěvku, jsme citelně ztratili followery. LGBTQ není pro každého a je to naprosto v pořádku.

V tomto okamžiku si značka musela uvědomit, zda jsou pro ni důležitější na první pohled hezká vysoká čísla sledujících nebo její vnitřní hodnoty. Vyhrála druhá varianta, ale ne vždy tomu tak musí být.

Obsah generovaný komunitou

Nejen značka MyUndies, ale našli bychom celou řadu dalších, které spoléhají na tzv. user-generated content. Tedy plní svá sociální média příspěvky, které jim posílají jejich fanoušci a zákazníci. Mít kolem své značky vybudovanou sice užší, ale zato vysoce aktivní komunitu, hraje pro MyUndies velkou roli. Například její valentýnská kampaň byla stoprocentně tvořená jejími sledovateli. I proto, že na své fanoušky v některých ohledech tak trochu spoléhá, je pro ni důležité držet si je velmi aktivní. A nepreferuje tím pádem vysoká čísla odběratelů. „Když se rozhodnete před vším upřednostnit čísla, stejně vždy skončíte optimalizováním nefunkčních věcí,“ řekl Glossy Shokrian.

Raději ztratit fanoušky, než sebe

Značka MyUndies učinila rozhodnutí včas a zjednodušila si tím další cestu. „Hned na začátku jsme viděli vysoký dosah a zájem u fotografií tradičně krásných žen. Bylo pro nás těžké v těchto příspěvcích nepokračovat, ale i tak jsme se pro to rozhodli. Jednoduše nebyly tím, čím jsme chtěli, aby byla naše značka nebo tím, kým jsme chtěli být pro své zákazníky,“ dodal.

Vlastní sociální média jako zdroj dat

Je skvělé, pokud značka dokáže zúročit data, které jí mimoděk její fanoušci poskytují prostřednictvím své aktivity na sociálních médiích. Sledováním toho, na co reagují, může sbírat informace o tom, jak jsou jednotlivé její segmenty a pohnutky v souladu s jejími followery. I to je jedním z primárních pozitiv být e-commerce značkou.

Podle experta na sociální média Caryho Smithe je podstatně důležitější, aby značka zůstala věrná a loajální vůči svým vnitřním hodnotám a politice i na úkor ztráty části fanoušků, které s ní nesouzní. Je to jeden z důležitých kroků, jak budovat přirozený vysoký reach a také jak postupně vytvořit lovebrand.

Napsat komentář