Jsou slevy pro obchodníky přínosné?

Jako zákazníci většina z nás ve slevách nakupuje. Slevových akcí známe několik od běžného snížení ceny o desítky procent, přes akce tři za cenu dvou až k slevovým kupónům na další nákupy. Tentokrát se na slevy podíváme z pohledu obchodníků. Jsou opravdu červené a žluté cedulky upozorňující na snížené ceny hnacím motorem pro vytahování karet z peněženky a horlivé nakupování? Nutí lidi slevové akce podvědomě více utrácet a vyplatí se tím pádem i prodejcům?

S postupem času také v České republice výrazně přibývá slevových akcí. Zatímco ještě v roce 2017 byl Black Friday spíše o cenách snížených i deset nebo dvacet procent, v roce 2018 se slevy zvyšovaly a častěji se objevovaly také akce v rámci Cyber Monday. Slevy by ze své podstaty měly nalákat zákazníky, aby více nakupovali a obchodníci tak více vydělávali, ale…

Proč více znamená méně

Zvyšující se množství slevových akcí dohnalo mnoho zákazníků ke stylu přemýšlení, který pro obchodníky příliš přínosný není. Lidé méně nakupují za plné ceny, když ví, že obchod často aplikuje slevové akce a zboží si tak za pár týdnů budou moci koupit levněji. U některých značek dokonce začínající být lidé naštvaní, mají-li si koupit produkt za plnou cenu bez slevy.

Nepřítel jménem impulzivita

Velké akce jako jsou zmiňované Black Friday či Cyber Monday, povánoční slevy nebo v Česku akce jako Dny Marianne mnoho zákazníků donutí nakupovat impulzivně a pod tlakem. Akce platí jen omezenou dobu, takže se snaží rozhodovat rychle a ze strachu, že jim produkt někdo jiný vykoupí, si ho koupí sami. Jenže po pár dnech zjistí, že ho vlastně ani tolik nechtějí, že se jim nelíbí, nebo v případě oblečení jim jednoduše nesedí a nesluší. Řešením je jeho vrácení. Obchodníci potvrzují, že po slevových akcích se jim zvyšuje poměr zakoupeného zboží, které lidé vrací na úkor toho, které si opravdu nechají.

Ztráta dobrého jména

Velké množství slev má negativní vliv na reputaci značky a obchodu. Častým zlevňováním obchodník dává najevo, že si sám neváží svých produktů, jména a služeb. Informoval o tom online magazín Retail Gazette. Podle zveřejněného průzkumu 25 % lidí méně pravidelně nakupuje u prodejce, který nabízí trvalé slevy. Dokonce 38 procent dotázaných potvrdilo, že konstantní slevy vrhají na obchodníka světlo laciné a nemoderní značky.

Raději dárek nebo slevu?

Věrnostní programy u obchodů s oblečením a kosmetikou většinou nabízejí slevy na další nákupy nebo na určitý druh zboží. Jako efektivnější se však ukazuje darovat zákazníkovi hmotný dárek. Takže až budete příště přemýšlet, zda nabídnout kupón na 10% slevu nebo drobný designový dárek, možná se zkuste vrátit k osvědčené druhé variantě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *