Zara téměř neinzeruje, přesto roste – jakto?

Zara proslula tím, že dokáže bleskurychle převzít módní trendy z mol světových návrhářů. Následně je přetvoří do nositelné a konfekční podoby a rozesílá do obchodů po celém světě. Jenže na rozdíl od jiných módních řetězců, nevyužívá masivní placené reklamy. Jak tedy dokáže držet krok se svými přímými konkurenty jako je například H&M? Co dělá jinak, aby se udržela na vrcholku ledovce, vydělávala a přesto nemusela investovat do reklamy? Víte vlastně vůbec, kolik z jejích tržeb na reklamu směřuje?

O důležité roli módního řetězce Zara na poli s rychlou módou, není třeba mluvit. Je (prozatím) jedinečná. Na reklamu však vkládá pouze 0,3 % svých tržeb. Svou lukrativní pozici si tak rozhodně nedrží díky reklamě, podle informací magazínu Retail Gazzette disponuje jinými benefity. Například její zaměstnanci na manažerských pozicích v obchodech nejsou jen šikovní bývalí prodavači, ale opravdu odborníci na módu. Mají dobrý pozorovací talent, všímají si, jak se zákazníci chovají a co říkají. Právě díky tomu, že Zara silně naslouchá potřebám zákazníků a jejich názory implementuje do svého směřování, může se pyšnit vysokou loajalitou vůči značce. 

Druhým faktorem, který příznivě ovlivňuje dobrou reputaci a vysoké výdělky Zary, je umístění obchodů. Přestože se jedná o fast-fashion řetězec, své prodejny umisťuje do míst, kam chodí nakupovat ti, co spíše volí high-end módu. Ve spojení s vyšší cenovkou a prémiovou kolekcí, si oblečení v Zaře koupí.

Silná online základna

I tak marketingové oddělení finance do propagace vkládá. Namísto tradičnějších forem jako jsou billboardy, volí digitální reklamu. S online reklamou Zara začínala mnohem dříve než většina jejich konkurentů. Aktuálně má přes 30 miliónů sledujících na Instagramu a 28 miliónů lidí na Facebooku. Progresivní byla Zara i v oblasti influencer marketingu, který ovládla ještě předtím, než ho začali využívat konkurenti.

Napsat komentář