Topshop nezažil dobrý rok

Rok 2018 se v podstatné části módních domů zapsal v červených číslech. Nejen že šly dolů tržby a ceny akcií, ale velké řetězce a značky rovněž zavíraly obchody a propouštěly pracovní síly. Úplně nejhorší byl minulý rok pro Arcadia Group, která sdružuje značky Dorothy Perkins, Burton, Topman a vlajkovou loď Topshop. Ta oznámila pokles o 5,6 procenta oproti roku 2017. I H&M ve svých čtvrtletních reportech přiznávalo, že se netěší zrovna příznivému období.

Tržby řetězců klesají. Pro laika se možná nejedná o dramatická čísla, podnikatel ale ví, že jednotky procent přehlédnout nelze. Například módní řetězec H&M oznámil na konci třetího čtvrtletí pokles odbytu svého zboží o 3 procenta. Na výsledná čísla za celý rok 2018 se ale stále čeká.

Konec kamenných obchodů?

Zato skupina Arcadia, pod níž spadá řetězec Topshop, své výsledky už vyhlásila. Její obrat oproti loňskému roku poklesl o 113 miliónů liber, což dělá 5,6 %. Pokles je pochopitelný, protože Topshop prošel za minulý rok celou řadou nepříjemných okolností. Důležitým aspektem bylo, že se hlavní kupní síla řetězce začala výrazněji přesouvat z kamenných obchodů do online prostředí. Jenže zatímco v prodejnách Topshop dominoval, v onlinu tolik chodit neumí. Zejména tam čelí velké konkurenci e-shopů, které jsou zavedené déle a nabízí jemu podobnou módu. Patří mezi ně například Boohoo a Missguided.

Sexuální obtěžování a absence přehlídky

Minusové body utržila značka po opakovaných obviněních ze sexuálního obtěžování jejího ředitele Philipa Greena. V roce 2018 také vynechala svou tradiční velkolepou přehlídku v Londýně. A k její reputaci nepomohlo ani zvyšující se povědomí o nevyhovujících pracovních podmínkách těch, kteří pro ni oblečení šijí.

Nejdůležitějším ponaučením z příkladu o řetězci Topshop však zůstává, že se definitivně blíží konec zlaté éry kamenných obchodů na rušných ulicích. Dominuje online.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *