Podlaha musí být hezká i praktická

Bereme ji jako samozřejmost, ale i ona je součástí celkového konceptu vybavení prodejny. Kromě toho, že podlaha v prodejně musí splňovat estetické nároky, musí být také praktická a vyhovovat technickým požadavkům.

Díky moderním materiálům a technologiím je dnes možné vytvářet podlahy, které kromě toho, že splňují náročné parametry pro provoz, disponují i vysokou estetickou hodnotou.

K problematice podlah je nutné přistupovat s ohledem, o jaké prostory se jedná. Zda jde o velkoprostorové prodejny (hypermarkety a supermarkety), či menší prodejní plochy.

Z tohoto rozdělení vyplývá i požadavek na provozní odolnost podlahy, respektive na to, jak bude zatěžována.

Teraco přešlo do dlažby

V hypermarketech dochází k vysokému zatížení, protože zásobování po prodejně se provádí ve velkých přepravních balících a bodové zatížení, které vyvolávají kola transportních zavážecích vozíků, jsou obrovská. „Je nutné, aby dlažba byla proti této námaze velmi odolná. Výhodná je například teracová dlažba, která parametry jakékoliv takové plochy splňuje,“ konstatuje Radek Hlavinka, ředitel společnosti Cidemat Hranice. Teraco je směs cementu, ušlechtilých kamenných drtí (mramor apod.) a barviv, používaná v kamenické práci k tvorbě povrchů (lité dlažby) imitujících kámen.

Dříve se používalo především teraco lité přímo na místě pokládky a následně broušené. Takto provedená podlaha je ale na zhotovení velice náročná. Dnes se proto teraco nejčastěji používá ve formě teracových dlažeb. Jejich hlavní výhody oproti litým podlahám jsou zejména: širší spektrum v použití různých drtí, vysoká pevnost povrchu, lepší kvalita povrchu a rychlejší kladení podlah.

Důležité je provedení

Na menších prodejních plochách (v supermarketech a prodejnách o ploše zhruba 1000 m2) se sice zboží do regálů nedodává ve velkých transportních blocích, nicméně manipulace na ploše probíhá pomocí paletových vozíků, a bodové zatížení je tedy také vysoké. I zde platí, že podlaha musí být odolná proti vysokému bodovému zatížení, a to dynamickému i statickému. Dlaždice musí umět toto zatížení rozložit do větší podlahové plochy.

Jak upozorňuje Bohumír Přebinda, technický ředitel firmy Beskydské uzeniny, v prodejnách menšího typu můžeme jasně pozorovat patrný přechod od litých podlah k těm, na kterých je položena dlažba. Kromě toho, že by měla být kvalitní, upozorňuje Bohumír Přebinda na nutnost věnovat pozornost její pokládce. Tu by měla provádět odborná firma. Často se totiž stává, že lepidlo není dokonale naneseno na celou lepenou plochu a pod dlažbou zůstanou vzduchové mezery. Pokud dojde později k zatížení dlaždice, nerozloží se zátěž rovnoměrně a dlaždice praskne. V takovém případě je nutné podlahu položit znovu, což představuje zbytečné další nálady.

Manipulaci zjednodušují dlaždice

Upřednostňování dlaždic před litými podlahami přináší i další výhody. Na rozdíl od litých podlah je u dlaždic mnohem snazší zvládnout rekonstrukci a remodeling prodejen. Zatímco litou podlahu je nutné při změně vedení umístěného v podlaze předělat celou, u dlažby se odstraní a nahradí jen ta část, pod kterou se nacházejí trubky nebo kabeláž. Pro tyto příležitosti se také často v podlaze vytváří kanalizační žlab, do kterého se vedení umístí, a ten se následně zapraví dlažbou. Ale stejně jako jiné materiály, také dlažba pracuje (roztahuje se a smršťuje), a proto Bohumír Přebinda upozorňuje na nutnost použití dilatačních pásek, které zabraňují jejímu popraskání.

Podlaha ovlivňuje prodeje

Všichni provozovatelé si přejí, aby prostředí v prodejně bylo příjemné a tiché. „Proto by dlaždice měly mít ostré hrany, aby položené vedle sebe tvořily jednolitou plochu, bez sražených hran, na nichž vzniká pověstné klapání nákupních vozíků,“ upozorňuje Radek Hlavinka. Takováto plocha je mimo jiné také praktičtější pro údržbu a čištění.

Se zajímavým poznatkem však přichází Daniel Jesenský, managing partner společnosti Dago a prezident POPAI CE, který poukazuje na skutečnost, že různých povrchů podlahy je možné v pozitivním smyslu využít k ovlivnění nákupní atmosféry. Poukazuje na fakt, že to, co v jedné skupině návštěvníků prodejny může evokovat čistotu a luxus, může být pro druhé psychologickou překážkou. Jedná se konkrétně o lesklou podlahu. Ta zejména u starší generace navozuje nepříjemné pocity (strach z uklouznutí), které se mohou negativně promítnout na nákupním zážitku a ochotě se do prodejny vracet. Jak dále Daniel Jesenský podotýká, i směr pokládky dlažby může mít vliv na čas strávený v prodejně. Zatímco dlažba položená na délku pohyb nakupujících zrychluje, orientace na šířku ho naopak zpomaluje.

Volte střední cestu

Ve snaze splnit bezpečnostní protiskluzová opatření majitelé prodejen často chybují, když při výběru dlažby volí příliš drsný povrch. Zejména do zázemí, kde bývá vyšší vlhkost, nechávají instalovat dlažbu, která sice zaručí, že po ní personál neuklouzne, ale nastává problém s čištěním. Na takto zvoleném povrchu ulpívá těžce odstranitelná špína a mastnota, na což poukazují pracovníci kontrolující dodržování hygienických předpisů. „I zde je třeba volit s rozmyslem a nejít do extrémů, radí Bohumír Přebinda. Další praktickou záležitostí je podle něj zapuštěná a kvůli čištění vyjímatelná rohožka. Pokud na ni provozovatel už od začátku nemyslí a položí ji jen před dveře, budou o ni zákazníci pravděpodobně zakopávat a shrnovat ji. V zimních měsících pak kvůli tajícímu sněhu hrozí, že dokonce uklouznou.

Zatočí se žvýkačkami

Běžnou údržbu podlahy provádí mnoho obchodníků vlastními silami, a to buď ručně, nebo pomocí mycích strojů. V určité chvíli ale nastane potřeba provést důkladnější úklid. „Na všechny typy povrchů, včetně savých materiálů, nabízíme ekologické mytí technologií suché páry bez chemických látek, které je vhodné i pro alergiky,“ popisuje Jana Navrátilová, obchodní zástupce oddělení Servis-čištění společnosti Clean4you. Firma dále obchodníkům poskytuje hloubkové čištění a ošetření podlah za využití speciálních povrchových prostředků na vodní bázi. Výsledkem je vytvoření zhutněného, hydrofobního, bezprašného a paropropustného povrchu. To, co trápí provozovatele prodejen zejména ve vstupních prostorách a před prodejnami, jsou žvýkačky. Ty umí firma odstranit ze všech typů povrchů včetně savých a pórovitých materiálů vysokoteplotní párou v kombinaci s chemií a mechanickým čištěním.

Cení se design i praktičnost

V butiku, případně v jiné menší designové prodejně, kde nedochází k extrémnímu zatížení podlahy velkým počtem zákazníků, nacházejí uplatnění materiály, u nichž dnes hraje prvotní roli design. „Setkat se tu můžeme s pestrou škálou povrchů od prostého betonu v galeriích či designových obchodech přes barevné stěrkové povrchy v tloušťkách tři milimetry na bázi epoxidů a polyuretanů až po dřevěné podlahy, popřípadě linolea a dlažby,“ popisuje Marcel Pavlík, ředitel společnosti Techfloor.

V obchodních pasážích se v posledních letech upouští od levných řešení a začínají se realizovat projekty s dražšími velkoformátovými dlaždicemi, dřevem a v neposlední řadě se používá i lité teraco na bází epoxidů. „Obchodní centra totiž pochopila, že kvalita prostředí přiláká zákazníky a moderní vzhled zvyšuje jejich prestiž,“ podotýká Marcel Pavlík.

V prostorách zázemí, navážecí komunikace, únikové zóny a podobných místech se často používají mechanicky odolné epoxidové stěrky, které nabízejí snadnou čistitelnost. U těchto prostor architekti rádi experimentují s barevností a využívají pestrých výsledných kompozic. „Naše výrobky tónujeme v celé škále stupnice barevnosti RAL, přičemž výjimkou nejsou růžové, zelené nebo modré odstíny,“ popisuje Marcel Pavlík.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 9-10.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *