Online bitva o trhy a zákazníky

Poslednímu čtvrtletí roku vládnou v obchodě Vánoce a vysoké tržby. Kamennému obchodu ubírá stále větší díl online nakupování, které roste dvouciferným tempem.

Češi letos podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci utratí v internetových obchodech přes 133 miliard korun. Je to zhruba o 18 % víc než loni. Zvýší se tak i podíl e-shopů na českém maloobchodě, který v roce 2017 dosáhl přibližně na 10,5 %.

Češi letos podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci utratí v internetových obchodech přes 133 miliard korun. Je to zhruba o 18 % víc než loni. Zvýší se tak i podíl e-shopů na českém maloobchodě, který v roce 2017 dosáhl přibližně na 10,5 %.

Za první pololetí utratili Češi v e-shopech 51,5 mld. Kč. „Meziročně vzrostl opět obrat e-shopů na českém internetu o 11 %. Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než ta druhá. Hlavní sezona obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. „Díky teplému počasí, které přišlo o dva měsíce dříve, než je zvykem, sledujeme posun v trendu nákupů kategorií online. Nezvykle brzy, tedy už v dubnu, vrcholily nákupy v kategoriích, jako jsou dům a zahrada nebo sport. Tradičně začínají tyto segmenty růst až v polovině května a dále,“ doplňuje.

Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci, k tomu dodává: „Česká e-commerce i nadále meziročně úspěšně roste, což jen potvrzuje důvěru Čechů v internetové obchody. Daří se i nadále rozšiřovat segmenty, které nakupující z e-shopů pravidelně objednávají. Ještě poměrně nedávno nebylo úplně zvykem nakupovat potraviny nebo drogistické zboží prostřednictvím internetových obchodů, dnes už je to ve velkých městech standard. Navíc se daří také tradičním odvětvím, a tak můžeme i v letos sledovat nárůst e-commerce obratů.“

Stoupá zájem o nakupování přes zahraniční portály

Společnost PayPal si nechala od společnosti Ipsos vypracovat průzkum, podle kterého přibližně 55 % online spotřebitelů z 31 zemí nakupuje online v zahraničí. Mezi nejoblíbenější produkty pořizované v zahraničí patří oblečení a obuv (68 %), spotřební elektronika (53 %) a hračky a zboží související s koníčky (53 %). To potvrzuje i Marcin Glogowski, generální manažer společnosti PayPal pro střední a východní Evropu, podle kterého objem přeshraničních plateb za mezinárodní online nákupy na platformě PayPal vzrostl mezi 1. čtvrtletím 2016 a 1. čtvrtletím 2018 o 49 %. Trendem je přitom nakupování přes mobilní zařízení.

České e-shopy však podle průzkumu často nedokážou konkurovat online obchodům z jiných zemí. Podle dat společnosti PayPal zaujímají nejvyšší podíl pro české prodejce trhy USA, Německa, Spojeného království, Francie a Kanady. Hlavní kategorie zboží prodávaného českými online obchody do zahraničí tvoří cestování, móda, software a kancelářské potřeby.

V čem obchodníci nejčastěji chybují?

  • Možnost platby za zboží. 76 % respondentů dává přednost možnosti platby v  místní měně a 62 % před nákupem ověřuje směnný kurz.
  • Web v cizím jazyce. 57 % online zákazníků nakupujících na trzích zařazených do průzkumu uvedlo, že by se necítili bezpečně v případě nakupování na zahraničním webu, který není v jejich jazyce.
  • Bezpečnost. Pro 44 % zákazníků ze zahraničí je bezpečnost nejdůležitějším faktorem. Hlavní překážkou pro nakupování v zahraničí jsou obavy zákazníků, že jim zboží nebude dodáno (24 %), a složitý proces případného vrácení zboží (22 %).
  • 72 % respondentů uvedlo cenu jako důvod, proč nakupují v zahraničí. Obchodníci, kteří dokážou konkurovat cenou nebo nabízejí slevy, mají větší šanci uspět i na poli globálního prodeje. Důležité také je uvádět veškeré poplatky spojené s nákupem, ať už se jedná o poštovné, balné, cla, daně…
  • Určitá míra unikátnosti prodávaného zboží. 49 % zákazníků uvádí, že je k nákupu inspiruje nákup zboží, které nemohou získat ve vlastní zemi, nebo objevení nových a zajímavých produktů.

„Pro české obchodníky, kteří loni prodávali do zahraničí přes PayPal, byly trhy s nejvyšším růstem Německo, Francie, Kypr, Indie, Ukrajina, Spojené království a Itálie,“ dodává Marcin Glogowski.

Cílová skupina zákazníků se rozšiřuje

Internetovým obchodům roste mezi zákazníky počet seniorů, a to i v případě sortimentu potravin. Od loňského roku se například na Rohlik.cz jejich počet zdvojnásobil. V loňském roce nakupovalo na Rohlik.cz za třetí čtvrtletí v průměru přes 700 lidí starších než 65 let, za letošní kvartál to už bylo skoro 1800 seniorů. „To je jasný důkaz toho, že čeští senioři nemají potíže s moderní technikou. Mnozí z nich si vedou na našich stránkách účet a dokážou si u nás v pohodě objednat své oblíbené produkty. Těší nás, že jejich počet roste. Očekáváme, že koncem roku budeme mít ke třem tisícům pravidelně nakupujících seniorů,“ doplnil Tomáš Čupr, zakladatel společnosti Rohlik.cz.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 9-10.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *