Průzkum: Zahraniční módní brandy táhnou víc než tuzemské

Agentura STEM/MARK zveřejnila výsledky průzkumu o vztahu spotřebitelů k českým značkám. Domácí značky preferují hlavně u potravin a finančních služeb. Změny u značek považovaných za tradičně české mohou formovat postoj zákazníků k firmě a ovlivnit poptávku. Vyplývá to z říjnového průzkumu zpracovaného agenturou STEM/MARK. Češi podle jeho výsledků vykazují ve vztahu k domácím značkám jistý patriotismus a

vřelý vztah. Tuzemské značce dá před zahraniční konkurencí přednost každý třetí respondent. Polovina dotázaných se rozhoduje podle okolností – a těmi může být síla značky, její pozice na trhu, obor, ale i tradice.

K akvizici domácích značek zahraničními společnostmi se Češi staví spíše odmítavě. 85 procent dotázaných se dokonce obává, že taková akvizice může českou značku poškodit (i když polovina lidí k tomu dodává, že záleží na konkrétních okolnostech), a jen každý desátý souhlasí s názorem, že takové akvizice naopak českým značkám spíše prospívají. Polovina dotázaných si sice na novou podobu značky časem zvykne, každý třetí ale explicitně vyhrožuje odchodem od značky a hledáním jiného výrobku, pokud by se nový vlastník rozhodl tradiční českou značku přejmenovat.
„Drtivá většina dotázaných uvádí, že zahraniční investor by měl po převzetí české značky zachovat její jméno, recepturu a vlastnosti výrobku, ale i lokalitu výroby. Sedm z deseti respondentů se také domnívá, že nový vlastník si zlepší image, pokud se po získání české značky bude věnovat jejímu dalšímu rozvoji,“ dodává k výsledkům Jitka Zítková ze STEM/MARK.
Pokud jde o demografické parametry, k českým značkám deklarují silnější vztah lidé starší 45 let a respondenti bez maturity. Nejsilněji se zákaznický patriotismus projevuje v segmentech potravin a finančních služeb, kde se k preferenci domácích značek hlásí 60 procent dotázaných. Opačně je to v segmentech kosmetiky, módy a překvapivě i u automobilů, kde mají cizí značky lepší „zvuk“ než ty české.

Praha, 13. listopadu, 2017