Příběh bavlny Fairtrade krátkým filmem upozorňuje na podmínky práce v textilních továrnách rozvojového světa

 Oficiální premiéru měl v těchto dnech film nadace Fairtrade Foundation ukazující odvrácenou stránku módního průmyslu a cestu, jak každý z nás může přispět ke zlepšení života textilních dělníků v rozvojových zemích. Film byl zveřejněn v předvečer 5. výročí tragického zřícení textilky Rana Plaza v Bangladéši, při kterém zemřelo 1138 lidí (zraněno jich bylo přes 2 500). Premiéra filmu symbolicky zahájila kampaň Fashion Revolution Week, která se koná celosvětově od 23. do 29. dubna a zahrnuje i akce v České republice a na Slovensku.

Výrobky s certifikací FAIRTRADE vznikají za podmínek, které zaručují spravedlivější obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv (včetně zákazu dětské a nucené práce) a šetrnost k životnímu prostředí. Přestože z fairtradových výrobků jsou u nás asi nejznámější káva nebo čokoláda, netýká se certifikace pouze potravin, ale také například výrobků z fairtradové bavlny. Výrobky z ní na českém a slovenském trhu prodávají například obchody Nila, Tuktuki nebo Etikbutik, z fairtradové bavlny je ale vyrobeno například i pracovní oblečení zaměstnanců řetězce Kaufland a textilní nákupní tašky, které nabízejí Lidl a DM drogerie.

Fashion Revolution je mezinárodní kampaň požadující spravedlivější výdělky a bezpečnější a hygieničtější podmínky pro práci textilních dělníků v rozvojových zemích. Do kampaně je k dnešnímu dni zapojeno více než 100 zemí z celého světa včetně České republiky a Slovenska. Fashion Revolution přináší informace o tom, jakým způsobem funguje dnešní módní průmysl, a současně zkoumá naše spotřebitelské zvyklosti. Hlavním znakem kampaně jsou fotky v oblečení naruby.  Spotřebitelé prostřednictvím těchto fotek a hashtagu #whomademyclothes vyzývají na sociálních sítích oděvní značky k transparentnosti a dožadují se odpovědi na otázku, kdo (a za jakých podmínek) vyrobil jejich oblečení. Oděvní firmy, které se nezdráhají informovat o podmínkách panujících v jejich textilních závodech, v reakci na to sdílejí fotky ze své produkce s hashtagem #imadeyourclothes a ukazují tak svým zákazníkům, kdo jejich oblečení vyrábí.

Počet aktivních účastníků kampaně rok od roku roste, loni se na sociálních sítích objevilo 113 tisíc postů s hashtagem #whomademyclothes, které jen během dubna zaznamenaly 533 milionů zobrazení. Roste navíc i počet oděvních firem, které na kampaň reagují, loni jich bylo již více než 2400.

V České republice se nejvíce akcí v rámci letošního Fashion Revolution Week bude konat v Brně, půjde například o Sustainable Fashion Talk v Moravské galerii v Brně – Uměleckoprůmyslovém muzeu nebo Inspirativní ráno #58 v Místodržitelském paláci (Víte, co nosíte? Cesta k transparentnímu módnímu průmyslu). Další informace o akcích konaných v rámci kampaně Fairtrade Fashion Week najdete na FacebookuDvanáctiminutové video lze shlédnout zde.

V Praze, 24. dubna, 2018