Kamenné prodejny útočí na e-shopy

Světy nakupování on-line a v kamenných prodejnách se definitivně prolnuly. Poslední důkazy o tom přináší americký Walmart.
Americká značka odhaduje, že do roku 2019 se zisky z e-commerce zvednou až o 40 %. Namísto dalšího rozšiřování své prodejní sítě se Walmart, největší tradiční obchodník na světě, v budoucnu zaměří na přestavbu stávajících prodejen a na investice do propojení

digitálního a „fyzického“ nakupování. Digitální aktivity jsou přitom hnány strachem v podobě rozpínajícího se globálního obra Amazonu. Čerstvě tak Walmart například koupil menší doručovací službu Parcel pro expresní dodávky, investoval do některých e-shopů nebo v rámci reklamací nerozlišuje, kde bylo zboží koupeno.
Obchodování v kyberprostoru může firmám zlepšit nejen zisky, ale rovněž částečně nahrazovat ztráty v klasických prodejnách. Pokračující digitalizace prodeje má totiž negativní dopad na tržby v kamenných obchodech, zvláště pak na prodej módy. E-shopy s oděvy tak u nás zažívají velký boom. Podle červnového průzkumu agentury STEM/MARK sice v oblasti nákupu oblečení stále dominuje návštěva obchodních center, nicméně on-line nakoupilo až 79 % respondentů.
Jeden z nejoblíbenějších e-shopů v tomto segmentu je Zoot, jehož tržby v loňském roce vzrostly o 56 %. Oproti tomu švédský obchodní řetězec H&M tento rok bojoval s poklesem tržeb až o 20 %. Tento propad se však týkal pouze klasických prodejen a byl způsoben právě silnou on-line konkurencí. H&M musel snížit ceny produktů v obchodech a lákat na slevové akce, aby přitáhl zákazníky, kteří raději nakupovali levnější oděvy na internetu. Klesající tržby H&M pomáhá kompenzovat právě e-shop tohoto oděvního giganta. Propojenost dnešního trhu tak nutí klasické off-line prodejce počítat s rostoucím on-line byznysem a zahrnovat do svého podnikání rovněž e-commerce.
Podle aktuálního výzkumu společnosti Acomware má vlastní e-shop 73 % největších českých společností. Zvyšuje se také trend mobilního nakupování. Zmíněná studie ukázala, že celých 70 % firem má své weby optimalizovány pro mobilní zařízení, aby tak zákazníkům nákupy co možná nejvíce usnadnily.
Společnosti, které e-shopy nemají, na webových stránkách alespoň zveřejňují katalogy zboží nebo podrobné informace o produktech, aby lidi nalákaly do svých kamenných prodejen. Pomocí virtuálních obchodů však firmy dokážou výrazně zvýšit své tržby, jak ostatně dokládá i výše zmíněný příslib Walmartu.
Dalším potvrzením důležitosti e-commerce pro podnikání jsou také výsledky nové studie agentur Clutch a Smart Insights, které se zabývají on-line marketingem. Z výzkumu vyplývá, že sociální média, zvláště pak Facebook a LinkedIn, mají velký vliv na úspěšnost firmy a navýšení jejích prodejů. V tuzemsku využívá služeb Facebooku až 76 % firem.
Vlastnit kromě e-shopu i kamennou pobočku je však stále otázkou prestiže. Mnoho zákazníků preferuje klasické formy retailu, kde si zboží mohou prohlédnout či vyzkoušet. Největší zástupci české e-commerce proto mají mimo virtuálních prodejen i své kamenné prodejny nebo alespoň výdejní místa. Zdroj: Newton Media.
Praha, 23. října, 2017