Koncepce prodejen:

Zvítězil originální design a inspirace

Odborná porota nedávno opět oceňovala originální koncepce prodejen. Ceny již po jedenácté rozdali na EuroShop RetailDesign Awards EHI a Messe Düsseldorf. Udělování proběhlo v rámci 4. ročníku veletrhu C-star v čínské Šanghaji a představilo tři nejlepší koncepce prodejen.

V letošním roce přesvědčily porotu návrhy prodejen se zcela odlišným sortimentem ze Španělska, Itálie a Polska: De Vinos y Viandas ve Valladolidu, La Rinascente v Římě a Vèlo7 v Poznani.

Do soutěže se mohou přihlásit všechny prodejny, které jsou v době udělování ceny otevřeny nejdéle jeden a půl roku. Do letošního ročníku bylo přihlášeno celkem 85 projektů. Pětatřicet z nich postoupilo do druhého kola, ze kterého porota vybrala tři nejúspěšnější. Stát se vítězem z 85 uchazečů vyžadovalo zdařilou kombinaci architektury prodejen, barev, materiálů, osvětlení a designu. Důležitá kritéria odborné poroty představovalo i předání jasného sortimentního poselství a přímé oslovení zákazníka. Naopak velikost prodejní plochy nehraje roli. Vedle sebe tak soutěží koncepty s více než 10 000 m2 a koncepty s prodejní plochou menší než 50 m2.

Vítězové: móda, sport a víno

La Rinascente, Řím/Itálie. Mezi fontánou di Trevi a Španělskými schody se nachází výsledek jedenáctiletého plánování obchodního řetězce Rinascente v Římě. Ve Via del Tritone otevřel italský obchodník na bezmála 15 000 m2 svou novou „vlajkovou loď“. Každé z jedenácti poschodí nového obchodního domu navrhoval jiný architekt.

Design kombinuje moderní, světlé prvky se sytými barvami a vzory. Setkává se zde zářivá žlutá s černobílými dlaždicemi a spojuje se historie se současností, protože v přízemí se nachází akvadukt Aqua Virgo. Vybudoval ho císař Augustus v roce 19 před Kristem a dodnes byl průběžně restaurován, aby zásoboval vodou blízké kašny a fontány – k nimž patří i nedaleká fontána di Trevi. Na velkém nádvoří obchodního domu se nachází malá budova přezdívaná Plazetto – Palác v paláci – z počátku minulého století. Terasa nabízí návštěvníkům rozhled do všech stran na střechy Říma.

Vèlo7, Poznaň/Polsko. Cokoli jiného než obvyklá cyklistická prodejna je Vèlo7 v polské Poznani. Vznikl zde multifunkční prostor pro milovníky jízdních kol, v němž se nabízí poradenská služba, prodej a opravárenský servis kol a také prodej cyklistických oděvů a obuvi. Navíc tu umožňují i přímé testování různých kvalitních kol. To vše na 100 m2.

Zvláštností je půdorys prodejny: připomíná konstrukci rámu kola a dynamické rozdělení místností napodobuje cyklistickou závodní dráhu. Kmotrem Vèlo7 je skupina cyklistických nadšenců, kteří do návrhu specializované prodejny otiskli svou vášeň a chtějí nabídnout domov každému členovi podobně smýšlející komunity.

De Vinos y Viandas, Valladolid/Španělsko. O vínech a lahůdkách – tak by zněl český překlad názvu prodejny s vínem na severu Španělska. Interiér De Vinos y Viandes působí jako optický klam, v němž svět vína s využitím záplavy fantazie zpracovala dvě architektonická studia. Firmy Zooco se sídlem v Madridu a Sandander se nechaly při navrhování vinotéky o rozloze 35 m2 inspirovat tradičními vinnými sklípky, ale dané téma interpretovaly zcela moderně a svérázně.

Hlavním motivem architektů se stala kružnice – celý interiér vinotéky zdobí půlkulaté prvky. Prodejní pult, degustační a výstavní plocha tvoří flexibilní střed prodejny. Ve zdánlivě nekonečných nástěnných regálech je jednotlivě uložena více než tisícovka lahví. Zadní stěnu prodejny pokrývá zrcadlo, které znásobuje vnímání prostoru. Jako kontrast k teplým dřevěným prvkům zvolili designéři černou kamennou podlahu, která ideálně podtrhuje souhru barev, tvarů a zrcadlení.

Zajímavé projekty druhého kola

Mezi 35 projekty, které postoupily do druhého kola, byla řada inspirativních prodejen také z oblasti módy, obuvi a sportu.

Inspirace přírodou. Americký prodejce obuvi 10022 Shoe, který patří do sítě „Saks Fifth Avenue“, představil koncept prodejny s plochou 1300 m2, spojující módu s uměním, kde na zákazníka čekají kreativně zpracovaná čtyři roční období. Přírodou, konkrétně finskými jezery, se inspirovali tvůrci také v případě obchodního domu Stockmann s prodejní plochou 8200 m2 ve finském Espoo.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *