„Pro velké a známé společnosti je veletrh příležitostí, jak upevnit své postavení na trhu.“

Nina Ryszka

Organizátorku Mezinárodního veletrhu textilního průmyslu Fast Textile International Textile Fair jsme vyzpovídali pár měsíců před blížícím se jubilejním 25. ročníkem. Veletrh FAST je oblíbený především proto, že je coby jediný v Polsku otevřený zbytku světa.

Veletrh Fast organizujete už pět let. Prozradíte, jak myšlenka pořádat takovou akci vůbec vznikla?

Společnost PTAK patří už 25 let k předním společnostem, které pro výrobce, dovozce, velkoobchodní i maloobchodní prodejce oděvů vytváří prodejní platformu. Velkoobchodní centrum ve Rzgówě je nejproslulejším oděvním centrem v Evropě, protože oblast Lodže je kolébkou textilního průmyslu. Veletrh vznikl s cílem uspokojit potřeby výrobců textilu, kteří si přejí nakoupit látky, stroje, galanterní produkty a doplňky v rámci jedné akce.

Přestože oděvní látky jsou pro veletrh ideálním základem, hlavní hybnou silou se stalo vyhledávání těch průmyslových odvětví, které také používají textilní materiály. Zájem, který projevují vystavovatelé nejen z Polska, ale i ze zahraničí, nám umožňuje vytvářet neustále se rozrůstající akci, uznávanou po celém světě. Náš veletrh je jedinou takto prestižní a odbornou akcí v Polsku.

Výstavní prostory PTAK WARSAW EXPO poblíž Varšavy, největší obchodní a kongresové centrum ve střední Evropě, se mimoto nachází na jedinečném místě, které má pro vystavovatele z Polska i ze zahraničí ideální geografickou polohu.

Na co v rámci veletrhu vystavovatele lákáte?

Účast na veletrhu je jednou z forem propagace – posiluje účastnící se společnosti profesionální image a nabízí možnost získat odborné vědomosti o nabízených produktech. Chceme ukázat všechno, co máme v nabídce, nebo se soustředíme na příslušnou skupinu příjemců. Každý vystavovatel by navíc měl účast na veletrhu propagovat mezi svými odběrateli a smluvními dodavateli, protože právě to umožňuje udržovat dlouhodobé obchodní vztahy.

Kdo jsou pro změnu vaši návštěvníci?

Během předchozích ročníků mělo na čtyři sta vystavovatelů příležitost ukázat své nejlepší produkty a služby obchodním partnerům a maloobchodním odběratelům, k nimž patří i módní návrháři, interiéroví designéři, nadnárodní společnosti, výrobci oděvů i interiérových dekorací, šicí dílny, velkoobchodní prodejci, majitelé značkových obchodů a center, majitelé internetových obchodů, pracovníci médií, blogeři a pracovníci objednávkových oddělení.

Po tři dny konání výstav si tyto produkty a služby prohlédlo na 27 000 návštěvníků výstavního centra PTAK WARSAW EXPO. Na veletrh se sjíždějí také studenti z celého Polska, kteří tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout za scénu oděvního průmyslu. Nakupující oceňovali vysoce kvalitní látky a stroje, příznivé ceny, nabízené zejména u materiálů značky Fast Textile, jakož i různorodost nabídky.

Své produkty prezentuje každý rok čím dál víc společností. Zmínila jste z uplynulých ročníků čtyři stovky vystavovatelů. Kolik jich očekáváte letos a z jakých zemí?

FAST je jediný veletrh v Polsku, kde se můžete setkat s vystavovateli i návštěvníky ze zahraničí. Početnou účast čekáme mezi vystavovateli, jejichž stánky budou umístěny do národních pavilonů. K těmto vystavovatelům patří Turecko, Itálie, Čína, Pákistán, Tchajwan, Indie a Írán. Své produkty představí ale i firmy z Francie, Německa, Ruska, České republiky, Ukrajiny, Portugalska, Dánska, Uzbekistánu, Řecka, Nizozemska, Běloruska, Estonska, Španělska, Anglie a Litvy. Během 5. jubilejního ročníku se zde objeví na 500 vystavovatelů.

Myslíte, že i v dnešní době je veletrh vhodnou příležitostí k navázání obchodních vztahů, přestože se spousta dohod a kontraktů uzavírá spíše ve virtuálním světě?

Pro velké a dobře známé společnosti je veletrh způsobem, jak upevnit své postavení na trhu. Menším podnikům poskytuje příležitost k propagaci, k využití potenciálu zákazníků a k tomu, aby se prezentovaly mezi těmi nejlepšími podniky. Virtuální přenos informací je dnes ve světě byznysu nejen nezbytností, jednotlivé subjekty si ho také oblíbily; ale osobní setkání, kdy se navazují přímé vztahy mezi výrobci a kupujícími, nic nenahradí.

Jaké jsou vaše ambice do blízké budoucnosti?

Vybudovat a udržovat tradici, přičemž bychom rádi vystavovatele i návštěvníky překvapili novinkami, a proto se výše uvedené akce staly trvalou součástí doprovodných programů veletrhu. Během jubilejního pátého ročníku se opět snažíme návštěvníky přilákat novými produkty; tentokrát se budou moci zúčastnit dvou akcí. Jako zvláštní host vystoupí Monic Millinery London, což je certifikovaný Mistr modista (Champion of Modding), návrhář pokrývek hlavy a učitel budoucích modistů a modistek.

Díky královské rodině a svatbě prince znovu vzbuzují zájem a obdiv avantgardní pokrývky a ozdoby hlavy. Ve školící sekci povede paní Monika semináře, které zájemce naučí, jak vytvořit fascinátor snů. Navíc se zde bude konat výstava klobouků, ozdob, závojů, čepců a fascinátorů. Dalším prvkem budou dílny zaměřené na navrhování oděvů a přípravu střihů pro jejich výrobu.

Začít s výukou od úplného začátku by bylo těžké; a tak se workshop zaměří na některé důmyslné aspekty této činnosti. Portál Papavero.pl pak odhalí tajemství této činnosti a během workshopů účastníkům ukáže, jak získat potřebné dovednosti pro vytvoření střihu či vzoru.

Prozradíte, jaké trendy se objeví v sezoně roku 2019?

Nejočekávanějším okamžikem veletrhu je slavnostní zahájení Zóny trendů (Trend Zone), které se koná ve čtvrtek 22. listopadu v 10 hodin. Jde o exkluzivní zónu, kde vytváříme a propagujeme módní trendy. Po dobu konání doporučujeme akci všem vystavovatelům, aby představili své produkty: textilní materiály, pleteniny, stroje, módní aranžmá či doplnění Zóny trendů. Koncept výstavy předpokládá, že jednotliví návrháři budou představeni v seskupeních podle trendů největších módních domů. Vystavované výrobky se prezentují na vyvýšených podstavcích, s moderním nábytkem a s využitím zadního nasvícení.

Kterým směrem se bude veletrh vyvíjet?

Cíl zůstává stejný – rozvíjet veletrh v mezinárodním měřítku, podporovat polské společnosti, ale zároveň myslet globálně, reagovat na potřeby a požadavky vystavovatelů i návštěvníků. Letošní ročník veletrhu je pro nás obzvlášť důležitý, protože společnost PTAK slaví 25. výročí svého založení. Rádi bychom tedy už dnes pozvali čtenáře Fashion Retail k účasti na dalším ročníku.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *