Průzkum odhalil bolesti logistiky v módním průmyslu

Analyzovat skladové priority firem působících v logistice oděvů, obuvi a módního zboží a zmapovat problémy a technologickou připravenost módního průmyslu ve srovnání s jinými obory, takové cíle si stanovil nejnovější logistický průzkum společnosti CCV Informační systémy.

Z jeho výsledků vyplývá, že nejdůležitější výzvou je zamezení záměn zboží (69 %) a největší rezervy jsou v nepružnosti skladů na sezonní změnu zásob (53 %) nebo v potřebě přesnějšího vychystávání velikostních setů či barevných mixů (46 %). Potenciál na zlepšení pak respondenti firem spatřují také v nedostatečném značení ve skladu nebo ve využití systémů pro řízení skladů (WMS). Pouze 28 % společností má zavedenou adresaci ve skladu na úroveň přihrádek.

Jaké problémy v řízení skladů výzkumníci objevili?

Za nejdůležitější označili respondenti průzkumu zamezení záměnám a ztrátám zboží (69 %). Jedná se o požadavek spojený se samotným značením vlastností produktů. Obor rychloobrátkového zboží (FMCG) používá převážně značení pomocí šarží, ale v oděvním průmyslu jsou evidovány velikosti, barvy, střihy, kategorie kvality a další parametry sledování, které jsou specifické pro módní průmysl.

Za důležité označila většina (53 %) také možnost rezervovat zboží ve skladu. Ve vazbě na on-line prodej jde o košíkové blokace zásob, které jsou rezervovány dočasně na základě objednávky zákazníka. Z větší části mají firmy tuto oblast řešenu v podnikovém informačním systému nebo e‑shopu, ale pouze 20 % z nich tuto informaci udržuje v systému pro řízení skladu.

Největší rezervy přiznávají firmy v nepružnosti skladů na sezonní změnu zásob (53 %), která se týká především obměny letního a zimního zboží. 46 % dotázaných se shodlo na potřebě přesnějšího vychystávání velikostních setů či barevných mixů, kdy vrácení chybného zboží ze strany zákazníka představuje citelné náklady na manipulaci a nové přebalení.

Průzkum odkryl potenciál také na zlepšení u sledování stavu zásilek v dopravě po expedování zboží ze skladu a automatické předávání číselného označení zakázky na balíkové služby. 30 % firem, které tuto logistickou informaci považují pro obchodování za důležitou, ji nemají podchycenu.

Využití skladování na paletách je výrazně nižší, než je tomu celkově v oboru rychloobrátkového zboží (FMCG), kde palety využívá 91 % firem, ale alespoň částečně využívá skladování na paletách 57 % společností. Výrazné rezervy jsou pak u označování celé logistické jednotky paletovým štítkem, neboť ho využívá pouze 20 % firem.

Čtvrtina se zbavila „houbaření“ skladníků

Pro získání představy o technologické vybavenosti bylo jedním ze zkoumaných parametrů samotné značení skladu. Pouze 28 % z dotazovaného vzorku má zavedenou adresaci ve skladu na úroveň skladových přihrádek. Jedná se o evidenci umístění ve formě štítků s čárovými kódy označujícími lokaci. Jde často o provozy, kde je zaveden informační systém pro řízení skladu (WMS – Warehouse Management System, pozn. red.). Z celkového počtu je to čtvrtina firem, která jeho zavedením eliminovala hledání zboží, takzvané houbaření skladníků.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 5-6.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *