Kdo vyrábí naše boty?

Zatímco udržitelné oblékání patří mezi často diskutovaná témata mezi laickou i odbornou veřejností, o etickém obouvání se zatím tolik nemluví. Změnit to má v plánu projekt Obuj se do toho.

Statistika hovoří jasně: v roce 2016 se na světě vyrobilo více než 23 miliard párů bot. Z toho 87 % vzniklo v Asii. Mnoho evropských firem zadává svou výrobu (nebo alespoň její část) právě sem, protože výroba obuvi je pracovně náročný proces, který zahrnuje mnoho manuální a málo kvalifikované práce.

Náklady na výrobu tak klesají, protože mzdy jsou v těchto oblastech nízké, na pracovní podmínky se příliš nehledí a ochrana životního prostředí je neznámý (či ignorovaný) termín. A nejde jen o velké řetězce a masovou produkci. V Asii vyrábějí svoje boty i luxusní značky, špatné pracovní podmínky a zneužívání dělníků a dělnic se tedy týká i jich.

Opomíjený problém

„Je pravdou, že otázka etického oblečení se řeší již delší dobu, a tím pádem je i zájem veřejnosti o tuto problematiku vyšší. Boty jsou však součástí módy, takže lidé, kteří se zajímali o to, kde a za jakých podmínek se šije jejich oblečení, projevili zájem i o problematiku výroby bot. Stále se však jedná o malé procento spotřebitelů, kteří při svých nákupech etiku a původ zboží řeší,“ říká na úvod Gabriela Štěpánková, tisková mluvčí nevládní organizace NaZemi, v rámci které projekt Obuj se do toho vznikl.

Co je jeho hlavním cílem? „Projekt vznikl před třemi lety a je odnoží mezinárodní kampaně Change your shoes. Je to iniciativa usilující o etický, udržitelný a transparentní dodavatelský řetězec v obuvnickém průmyslu. Aktivizujeme spotřebitele a spotřebitelky k tomu, aby požadovali lepší pracovní podmínky pro ty, kteří vyrábějí naše kožené i jiné boty. Provádíme výzkumy pracovních a environmentálních podmínek v kožedělném a obuvnickém průmyslu a na základě těchto zjištění rozvíjíme dialog s občany EU, politiky a obuvnickými značkami. Taktéž spolupracujeme s odbory a organizacemi zabývajícími se pracovními právy a podporujeme jejich snahu o lepší pracovní podmínky v zemích, kde se boty vyrábějí,“ vysvětluje Štěpánková.

Mezinárodní spolupráce

„V kampani Change your shoes spolupracuje 15 evropských a 3 asijské organizace, a to již tři roky. V rámci oděvního průmyslu je NaZemi rovněž součástí platformy Clean Clothes Campaign. Spolupráce na mezinárodní úrovni je důležitá jak s ohledem na přístup k důležitým informačním zdrojům, tak z hlediska větší úspěšnosti a dopadu kampaně. Mezi hlavní problémy, které je potřeba řešit v oblasti etického obouvání, patří nízké mzdy dělníků, vyrábějících v zemích globálního Jihu naše boty, ničení životního prostředí, toxické prostředí při výrobě, dětská práce, diskriminace žen a nemožnost prosazovat své potřeby sdružováním se do odborů. Zásadní pro změnu podmínek v obuvnickém průmyslu je změna legislativy, a to tak, aby firmy měly povinnost uvádět, kde a za jakých podmínek šijí, a zveřejňovat transparentně celý svůj dodavatelský řetězec,“ pokračuje dále tisková mluvčí.

Na vlastní kůži

Pracovníci organizace NaZemi mají za sebou v rámci projektu i cestu do Indie, jejímž cílem bylo mapování aktuální situace v místních továrnách a sweatshopech. „Indie je druhým největším výrobcem obuvi na světě hned po Číně. V roce 2016 zde bylo vyrobeno 2,26 miliardy párů bot. Pracovní podmínky v indických továrnách jsou obdobné jako v jiných asijských zemích. Indičtí dělníci pracují za velmi nízké mzdy (měsíční mzda v přepočtu 2300–4600 Kč), které jim nestačí ani na pokrytí základních potřeb, nemají zaplacené přesčasy, nemají ani sociální pojištění. Obvykle pracují 10 hodin denně 6 dní v týdnu, ale když je práce hodně, majitel zavře brány a nedovolí jim i 15 až 20 dní odejít domů. Velká část dělníků v továrnách nemá k dispozici ochranné pomůcky a ani není poučena o možných rizicích spojených s vykonávanou prací, ani o nutných bezpečnostních opatřeních. Popáleniny a řezné rány jsou tu běžné. Pro sweatshopy je zase typická dětská práce, která byla z velkých továren vytlačena právě sem,“ líčí situaci Gabriela Štěpánková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 5-6.2018…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *