Správné světlo pomáhá prodávat

Obchodníci často nedoceňují světlo jako nástroj, který podporuje jejich prodej, a nevěří, že práce s odborníky na světlení se jim rozhodně vyplatí. Jedině ti totiž umějí určit adekvátní světelný tok, index podání barev, vhodné světelné zdroje a další praktické záležitosti k efektivnímu nasvětlení obchodu.

Mnoho obchodníků má stále ještě pocit, že osvětlení slouží jen k tomu, aby nakupující viděl a mohl se orientovat v prostoru. Proto mnohdy vybaví prodejnu levnými svítidly.

Tím dosáhnou v lepším případě hladiny osvětlení stanovené normou, nicméně vytvoří osvětlení, které se hodí spíše do skladiště než do prostor moderní prodejny.

Drtivou většinu informací, které náš mozek zpracovává, dostává prostřednictvím zraku, a ten bez světla nemůže fungovat. Zároveň si náš mozek všimne spíše objektů, které se nějakým způsobem liší od pozadí. Toho využívají například různé poutače a prosvětlené reklamy, které vystupují proti neosvětlené zdi. Stejného principu lze využít vhodně zvoleným osvětlením daného produktu v prodejně, který tak vystoupí ze šumu ostatního zboží.

Světlo zvýrazňuje produkty

Správné světlo v prodejně dnes hraje neocenitelnou roli. „Vhodně zvoleným osvětlením zvýrazníte produkty, které by jinak zanikly v okolním prostředí. Naším cílem je nasvítit prostor tak, aby nevzniklo jednolité světlené pozadí, ale například aby řada regálů byla nasvícena více než podlaha mezi nimi. Tím vzniká kontrast, díky kterému se zákazníci více zaměří na prodávané produkty a méně například na prasklou dlaždici pod nohama,“ vysvětluje Jiří Frait, technik z oddělení osvětlení ve společnosti Feschu Lighting & Design.

Ve spojení se vhodně dimenzovaným osvětlením informačních tabulí lze dosáhnout toho, že klient vidí cíl svého zájmu přes celý obchod, a má tak dokonalý přehled. „To je v dnešní uspěchané době nedocenitelné, protože má více času se podívat i na produkty, které by ve svém marném hledání přehlížel,“ podotýká Jiří Frait.

Důležitá je variabilita

Světelné řešení by mělo být pro každý obchod a každý typ zboží vytvářeno individuálně. „Nabízejí se například lištové systémy, vestavná či závěsná svítidla a dále kombinace plošného a bodového osvětlení,“ popisuje Daniel Černý, předseda představenstva společnosti Halla. Důležitá je přitom variabilita a možnost přizpůsobit osvětlení aktuálně vystavenému zboží.

„Nabízíme také speciální LED zdroje, podtrhující konkrétní barvy či strukturu produktů. Díky řadě zkušeností s realizacemi obchodů a obchodních center navíc víme, jaká specifika s sebou tyto prostory nesou. Naším cílem je proto navrhovat svítidla, která splňují náročné funkční požadavky a zároveň se svým vzhledem odlišují od ostatních produktů na trhu,“ dodává Daniel Černý.

Kvalita šetří investice

S rozvojem LED technologie došlo ke snížení příkonu svítidel. Prostou výměnou klasických světelných zdrojů za LED lze okamžitě uspořit minimálně padesát procent elektrické energie,“ upozorňuje Eva Dvořáková, Business Development and Marketing Manager firmy Tesla Lighting.

Tato firma loni v květnu předala Letišti Václava Havla k užívání centrální parkoviště C, kde realizovala celkovou výměnu osvětlení s plným řízením každého jednotlivého světla. Osvětlení reaguje jak na pohyb, tak na vnější světelné podmínky. Zákazník dosáhl roční úspory 73 % na elektrické energii s návratností investice 2,35 roku při zvýšení osvětlenosti celého prostoru o cca 20 %.

Jak podotýká Daniel Černý, při výběru svítidla je vždy nutné věnovat pozornost jeho kvalitě: „Levná svítidla mívají podstatně horší parametry. U kvalitních LED zdrojů je přitom díky úspornosti provozu a vyšší životnosti návratnost poměrně krátká, neboť v obchodech se obvykle svítí dvanáct i více hodin.“

Důležitá je účinnost

Při pořizování je třeba zvážit také provozní parametry svítidel. V první řadě se jedná o účinnost svítidla, tedy kolik energie svítidlo přemění na světlo a kolik na teplo. Na trhu jsou stále svítidla s účinností i pod 90 lm/W a oproti tomu svítidla, která dosahují účinnosti kolem 150 lm/W. „Rozdíl se projeví jak v účtech za elektrickou energii, tak v konečném důsledku, například i v životnosti klimatizace, která z místnosti nemusí odvádět velké množství ztrátového tepla,“ upozorňuje Jiří Frait.

Většinou také platí, že svítidlo s vyšší účinností má lépe zařízený odvod ztrátového tepla, což výrazně prodlužuje jeho životnost, a tudíž není třeba se v dohledné době obávat velkých investic spojených s renovací osvětlení.

Světlo řídí elektronika

Velkou možností úspor je směrovat osvětlení pouze do míst, kde ho skutečně potřebujeme. K tomu slouží vhodně zvolený typ kvalitního reflektoru, který světlo usměrní přesně tam, kde je ho zapotřebí. V neposlední řadě je možné ušetřit použitím systému inteligentní elektroinstalace a aktivního řízení osvětlení, například v návaznosti na přítomnost osob, jako tomu bylo u pražského letiště.

V těchto případech je zapotřebí velká intenzita osvětlení zejména při pohybu vozidel a osob, ale osvětlení nelze vypnout. K tomu slouží svítidla osazená pohybovými čidly, která pokud nezaznamenají pohyb po stanovenou dobu, sníží intenzitu osvětlení na například 30 %. Podobný systém se dá využít i ve velkých obchodech či vstupních halách.

„Další možností je zahrnout do projektu řízení světelného toku zdroje, což přináší dílčí úspory v řádech dalších desítek procent,“ přidává se Eva Dvořáková. Trendem, který souvisí jak s úsporami, tak i s prací se světlem, jsou i řídicí systémy reagující na teplotu a intenzitu denního světla. Ty intenzitu a barvu umělého světla podle těchto parametrů upravují.

Zlepšil se světelný výkon

Je třeba konstatovat, že oproti minulosti se kvalita osvětlení českých prodejen zlepšuje. V minulosti nebylo mnoho technických řešení k dispozici a neexistovala ani konkurence, která by obchodníkům ukázala, že lze osvětlení udělat lépe. Proto bývaly obchody nasvíceny standardně jen zářivkami a jednalo se jen o plošné osvětlení, které bylo občas doplněno o žárovku nad konkrétním produktem.

„V těchto dobách nebylo moc možností využít barvy světla pro daný produkt, ale už byla alespoň snaha nasvítit pečivo teplejším světlem než například drogistické zboží. Časem se díky lepší cenové dostupnosti a vyšší účinnosti rozmohlo také výbojkové osvětlení, které již umožňovalo nasvícení jednotlivých produktů. Toto mnohdy bodové, akcentní osvětlení se stalo základem pro kvalitnější koncepce, nicméně pokud bylo potřeba nasvítit například pečivo, masné úseky a jiné specifické produkty, bylo potřeba použít speciální barevné filtry, které propouštěly jen světlo o vybraných vlnových délkách, tedy barvách. Už z tohoto principu je patrné, že docházelo k omezení vyzařovaného výkonu. V současnosti je pro každý druh zboží speciálně „namíchán“ luminofor na daném LED čipu, tudíž je světlo o požadované barvě vyzařováno ze samotného čipu, takže není omezován světlený výkon,“ popisuje Jiří Frait.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 5-6.2018…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *