Fenomén: Módní bloger

Na světových týdnech módy sedí v předních řadách vedle módních redaktorů, celebrit a dalších fashion insiderů a jako influenceři ovlivňují masy. Jaká je ale pozice módních blogerů na české scéně?

Módní blogy se ve světě začaly objevovat v roce 2002. Jeden z prvních velkých úspěchů zaznamenala stránka The Budget Fashionista Američanky Kathryn Finney.

O dva roky později si mladík jménem Bryan Yambao založil svůj blog nazvaný BryanBoy.

Stránka se stala obrovským hitem a Bryan celebritou módního světa (Marc Jacobs po něm dokonce pojmenoval jednu ze svých kabelek).

V roce 2005 začal Američan Scott Schuman fotit zajímavě oblečené lidi v ulicích New Yorku. Vznikl tak superúspěšný blog The Sartorialist a svět získal termín street style. S podobným konceptem přišla o něco později ve Francii také ilustrátorka a fotografka Garance Doré.

Trendy na světové scéně

V současnosti se světové módní blogy počítají ne na tisíce, ale na desetitisíce. Jejich úroveň i tematické zaměření se samozřejmě liší – od těch zabývajících se osobním stylem, světovou módou, haute couture nebo třeba plus size stylingem až po blogy s přesahy do lifestylu, které přidávají témata v souvislosti s aktuální životní situací svého autora – těhotenství, mateřství, cestování, beauty, sport a podobně. Přirozeným vývojem úspěšného blogu je postupem času jeho stále větší profesionalizace, která často vede až k angažování dalších spolupracovníků a spoluautorů.

Trocha kontroverze

Po celém světě ale narůstá i počet blogerů, pro které představuje blogování práci na plný úvazek. A tady se objevuje první problém. Úplně prapůvodním účelem blogů totiž bylo nabídnout čtenářům alternativu k informacím prezentovaným módními časopisy, které byly (a stále jsou) často kritizovány kvůli přítomnosti reklamy a obviňovány z toho, že příliš sledují zájmy inzerujících klientů. Díky tomu vznikl mezi blogery a jejich followery jistý pocit sounáležitosti a důvěry. Jenže ruku v ruce s profesionalizací blogů jdou také spolupráce se značkami, a tak se někteří čtenáři odklánějí od svých dřívějších oblíbenců. Nutno ovšem podotknout, že většina opravdu velkých blogů to příliš nepociťuje.

Na vlně popularity

Příkladem jednoho z nejpopulárnějších profesionalizovaných blogů je The Blonde Salad třicetileté Italky Chiary Ferragni. Vznikl v roce 2009 a od té doby se Chiara stala jednou z klíčových postav italského módního byznysu. Na svém kontě má celou řadu prestižních spoluprací, například se značkami Tod‘s nebo Pantene, i vlastní kolekci obuvi a doplňků. Podle odhadů z roku 2014 přesahují její příjmy z podnikání 8 milionů amerických dolarů. V loňském roce dokonce navrhla kostýmy pro každoroční krasobruslařskou show Intimissimi On Ice a na svém Instagramovém účtu má skoro půl milionu sledujících.

Blogy pro masu i fajnšmekry

Přestože se nemůžeme prokázat tak vysokým počtem blogerů, i u nás každoročně vznikají nové módní blogy. Spornou otázkou je ovšem jejich úroveň. Většina z nich je založena převážně na prezentaci osobního stylu. Ponechme teď stranou všechny „deníčkové blogýsky“ plné amatérských fotek a stylingů, které texty omezují na „dneska jsem si vzala tyhle boty a zkombinovala jsem to s kabelkou“ a zaměřme se na ty skutečně aspirující na pozice influencerů a trendsetterů.

I tady najdeme jeden zásadní rozpor – na jedné straně blogy pozitivně hodnocené odbornou veřejností a na straně druhé blogy masově populární. „Myslím, že v Čechách blogová scéna zažívá stav, kdy je tu řada menších projektů a jen několik větších, známých. Souhlasím, že jsou tu blogy pro fajnšmekry, niche orientované a takové ty klasické, masovější: gastro, kabelečky, atd. Ale připadá mi to jako úplně přirozený stav věcí,“ konstatuje Anit Nosková, šéfredaktorka webu Fashionbook.cz.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 1-2.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *