V obchodních centrech dominuje móda

Prodejny s módou v mixu nájemců s převahou vedou. Také v nákupních parcích má móda spolu s obuví největší podíl prodejní plochy. V České republice funguje v současné době na 120 velkých obchodních center s celkovou plochou 2,5 mil. m2 a zhruba
190 nákupních parků s prodejní plochou přibližně 800 tisíc m2.

Podle posledního průzkumu Shopping Centre Index provedeného společností CBRE se průměrný obrat zaznamenaný Indexem meziročně zvýšil o 7,7 %, a to již druhým rokem po sobě.

Poprvé po pěti letech roste i nájemné, a to o 0,5 %. CBRE Shopping Centre Index zaznamenal meziroční zvýšení návštěvnosti obchodních center o 3,3 %. Neobsazenost obchodní center meziročně klesla na 4,7 %.

V pronájmech maloobchodních jednotek jednoznačně dominuje Móda s 37 %. Speciální maloobchod pokrývá 15 %, z toho Zdraví & Krása tvoří 40 %. Třetím největším sektorem je Sport s 13 %.

Nákupní parky zkrásní

Méně módy naopak najde zákazník v nákupních parcích, kde se převaha prodejní plochy věnované módě tak výrazně neprojevuje. Ze zjištění společnosti Cushman & Wakefield vyplývá, že podíl sortimentu módy na celkové ploše retailových parků v České republice tvoří 18 % a 5 % v případě prodejen obuvi. Společně sice mají „vítězný“ 23% podíl na prodejní ploše, ale v těsném závěsu jsou s 21 % prodejny elektro a nábytku/koberců.

Změny v nákupním chování zákazníků však postupně ovlivní i složení obchodníků v nákupních parcích. Lze očekávat, že parky budou stále více využívány rozšiřujícími se sítěmi e-commerce obchodů, které pro svá výdejní místa budou dávat přednost právě retail parkům před centry měst. Může za to především jejich dobrá dostupnost s dostatečným parkováním, což přináší koncovému zákazníkovi výrazné ulehčení. Jedním z nejvýznamnějších trendů, které se chystají v nejbližší době, je modernizace nákupních parků a jejich rozšiřování o nové koncepty.

„Nákupní parky mají před sebou období velkých změn. Oproti zahraničí totiž stále zaostávají v designu a službách, a tím nejen že přináší svým zákazníkům menší požitek z nakupování, ale také se samy ochuzují o příležitost vyšších zisků při plném využití potenciálu daného nákupního parku. Developeři si začínají stále častěji tento hendikep uvědomovat, a tak se snad i zde brzy dočkáme kýžených proměn,“ říká Jiří Kristek, vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield.

Obchodní centra čeká vlna přestaveb a změn konceptů

Aby se obchodní centra udržela na trhu a byla dostatečně atraktivní pro nájemce i návštěvníky, musí projít proměnou. Podle analýzy mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate je přibližně polovina všech retailových ploch v České republice starší deseti let. To je s ohledem na dynamický vývoj chování a očekávání zákazníků pomyslná hranice, kdy by mělo dojít k prvním změnám. Přinejmenším k osvěžení designu a přiblížení moderním trendům, případně k zásadnějšímu přizpůsobení mixu nájemců, služeb či rozvržení centra tak, aby odpovídalo současným a budoucím požadavkům nájemců a návštěvníků. Dle průzkumu BNP Paribas Real Estate prošlo prozatím remodelingem zhruba 700 tis. m2 retailových ploch.

„Z průzkumu, který jsme v roce 2016 provedli mezi vlastníky nákupních center i klíčovými nájemci, vyplynulo, že pro úspěch není rozhodující faktor stáří centra, pokud je dostatečně reprezentativní. Pro většinu je důležitý celkový mix nájemců a layout centra, který umožňuje snadnou navigaci a pohyb zákazníků,“ shrnuje výsledky průzkumu Lenka Šindelářová, vedoucí poradenství v BNP Paribas Real Estate.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 4Q 2017…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *