Aktuální stav oděvního průmyslu v České republice

Firmy v oděvním průmyslu s dvaceti a více zaměstnanci, jak napovídají statistická data za prvních pět měsíců letošního roku, zatím dokázaly udržet jak růst tržeb, tak i růst produktivity práce, a to i přesto, že ve sledovaném období docházelo také k růstu výrobních nákladů – hlavně díky růstu mezd.

Při tvorbě představy o aktuálním stavu českého oděvního průmyslu se vychází z dat Českého statistického úřadu, který ale do svého zjišťování zahrnuje pouze firmy s dvaceti a více zaměstnanci.

Toto omezení se samozřejmě negativně dotýká oděvního průmyslu, protože v něm působí nezanedbatelná část firem s méně než dvaceti zaměstnanci. Předkládaná informace tak představuje jen přibližný obraz tohoto průmyslu.

Tržby k 31. květnu 2017 v oděvním průmyslu dosahovaly 3,04 mld. Kč, což je pro srovnání přibližně jedna sedmina toho, jakých tržeb dosahuje průmysl textilní a je to o 1,5 procenta více než ve stejném období loňského roku. Růst tržeb oděvní průmysl jako celek kontinuálně zaznamenává od roku 2014. Důležité je, že s růstem tržeb roste i produktivita práce. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se zvýšila o 2,7 procenta. Ke konci května bylo v oděvních firmách zaměstnáno 11 269 osob, přičemž průměrný měsíční výdělek dosahoval 16 320 Kč.

Vývoz převyšuje výrobu

Pokud jde o zahraniční obchod, z České republiky se vyváží mnohem více oděvního zboží, než se zde vyrobí. Za prvních pět měsíců představovala hodnota vývozu 20,7 mld. Kč,

což je přibližně sedminásobek tržeb oděvních firem. Hodnota dovozu je 29,3 mld. Kč. Česká republika se tak stala jedním z center distribuce tohoto druhu zboží do evropských zemí. Skladba vývozu z České republiky tak nemusí nutně odpovídat tomu, jak vypadá skladba vývozu v Česku vyrobeného zboží.

Obecně se z ČR za prvních pět měsíců nejčastěji vyvážely oděvní součásti, jako jsou trička a svetry a pánské a chlapecké oblečení, a to hlavně kalhotové zboží. Kalhotové zboží bylo také nejčastěji zastoupeno mezi vývozem dámského a dívčího oblečení.

Vrátíme-li se k české produkci, tak lze odhadnout, že přibližně 80 % – 90 % je určeno pro zahraniční trhy, a to tradičně nejčastěji v Německu, Polsku, Slovensku, Itálii, Francii a v Rakousku. Mimo Evropu se oděvní zboží od nás exportuje také do Asie a Ameriky. Podíl exportu je ale ve srovnání s Evropou spíše zanedbatelný.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 3Q 2017…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *