„Jsem zastáncem poctivé ruční práce.“

Blanka Matragi

Denně spí pět hodin, a její náplň práce rozhodně nespočívá jen v návrhářství honosných rób pro bohaté ženy šejků.

Pendluje mezi dvěma světy, vede dva salony (V Bejrútu a v Praze), sama si produkuje módní přehlídky, vybírá hudbu, řídí choreografii, a nedávno si zřídila i vlastní  e-shop. Má to zapotřebí, napadne vás?  „Ano, protože když zjistím, že jsou lidé horší než já, radši si všechno udělám sama.“ Blanka je přímá, rázná a náročná. Na sebe, i na okolí.

„Víte, dnešní generace je pohodlnější. Je to dáno přílišnou servilností digitálního světa. Já jsem „stará škola“, jsem pro ruční dokonalé řemeslo.“  Českou konkurenci příliš nesleduje, její modlou byl svého času Valentino, dnes už to ale prý není, co to bývalo, po převzetí značky mladými návrháři se vytratila jeho noblesa a nadčasová elegance, myslí si. V profesním životě Blanky Matragi je kromě módy samozřejmostí i navrhování a realizace uměleckých předmětů a užitého designu pro interiéry i exteriéry na základě individuální soukromé poptávky. Kdo se na návrhářku obrací se zájmem o spolupráci?

„Dá se říct, že firmy z celého světa, od skla, šperků, bytových doplňků až po porcelán. Kontaktují mě světové textilní firmy, které chodí na rady, jak posunout ve vývoji materiály dál.“ Málokdo ví, že už před 15 lety přišla Blanka s průhledným, takzvaným iluzio-nistickým tylem, který po vyšití motivů působí jako tetování. Bezmála dva roky trval pro změnu CRAN – unikátní materiál, který umožňuje vytvářet skulpturální modely a na němž se autorsky podílela.

„Použila jsem CRAN při představení kolekce ELEMENTS. Mým záměrem bylo vytvořit plastické šaty, které nejdou běžně vytvořit na stroji, stejně jako nejde na stroji vytvořit sochu.“ Materiál není nenositelný, naopak. Je komfortní jak na nošení, tak na údržbu.

Blančiným hnacím motorem je kreativita a nápad, který se jen tak nedá zkopírovat. „Když chcete udržet úspěch ve světovém kontextu, musíte být hodně soustředěná, dokázat vnímat a hodně na sobě pracovat a vzdělávat se,“ říká rozhodně.

Její akademický titul „prošel“ velkými síty odborné komise z řad profesorů a docentů. „V 70. a 80. letech se jen tak nepustil nějaký výtvarný návrh, nešlo jen tak navrhnout šaty a poslat je do světa. Ta přísnost mě ale motivovala k výtvarnému posunu a tak k tomu přistupuji dodnes. Snažím se do své tvorby vnášet autorství. Na všech mých šatech je natisknutý můj podpis. Tím ručím za tu nejvyšší kvalitu a akademickou hodnotu.“

Dnes není ničím neobvyklým, když známé osobnosti z řad herců, popových idolů, dokonce i sportovců spolupracují s velkými módními řetězci. Nepropůjčují jim jen svou tvář, ale také nápady. Blanka by se podobné spolupráci nebránila. „Možná by se divili, kolik desítek digitálních kolekcí mám hotových a připravených na reprodukci i střihově. Můj archiv je bez přehánění opravdu rozsáhlý, je to přes tisíc návrhů. To nemají ani u Diora.“ I díky tomu jezdí za návrhářkou v rámci její výstavy a edukace studenti z branže až z Paříže nebo Německa. Jak se Blanka dívá na další dobový trend – módní bloggerky? „Bloggerský svět má tisíce sledovatelů, ale bloggeři by měli představovat kromě krásna i nějaký posun v módě jako takové. A to mi u nich chybí, ta edukace, odbornost.  Ale co můžeme chtít, když je takto nastavený svět, lidé se s bloggerkami chtějí ztotožňovat. Mě se možná malinko bojí právě proto, že jsem trochu výš, ale tuto realitu nijak neovlivním.“

Co ovlivnit může, je její pravomoc mluvit svým zákaznicím do jejich vkusu. Tedy, mluvit… Blanka přání bohatých manželek magnátů respektuje, zároveň ale dokáže profesionálně navigovat tam, kde to její zákaznice nečekají. O to víc jsou překvapené, když pod Blančinou taktovkou omládnou, třeba změnou délky střihu, který byl pro ně stoprocentně nepřijatelný…  „To víte, čtyřicet let praxe mi jen tak někdo neodpáře,“ říká lakonicky a s omluvou se se mnou loučí. Čeká ji další rozhovor, pracovní oběd, schůzky, komunikace se zákaznicemi v butiku a komentovaná prohlídka s autorským výkladem. Docela dost na jednu drobnou ženu, která by už dávno mohla sedět na pláži, popíjet drink a vzpomínat na to, jak coby malá holka snila o tom, až jednou navrhne své první šaty…

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 3Q 2017…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *