„Retail není jen pro lidi. Je především o lidech.“

Majitelka společnosti Steilmann Praha Anna Motlíková svým zákazníkům neprodává pouhou konfekci. Prodává lidem dobrý pocit z toho, jak vypadají, jak se cítí a jak je ostatní vnímají a hodnotí.

Mrzí ji však zoufalý nedostatek schopných prodavačů, nikdo podle ní dnes nevychovává lidi pro službu v obchodě s módou. Jak proti tomu hodlá bojovat? A lze vůbec tento – tak trochu boj s větrnými mlýny – vyhrát?

Čím chcete zákazníka upoutat na první dobrou?

Rozhodně špičkovým servisem! Personál je pro mě zásadní. Problémem je, že dnes málokdo touží pracovat ve službách, poskytovat lidem servis.

V mnoha obchodech to proto funguje tak, že se zákazníci obsluhují sami. To v našich prodejnách nechceme.

Ne každý ale touží mít ihned po příchodu do obchodu horlivého prodavače za zády.

To je taky špatně, samozřejmě. Kvalitního stylistu, módního poradce a průvodce nabízeného sortimentu ale jistě nikdo neodmítne. Prodavač musí být skvělým obchodníkem. Kvalitních prodavačů je dnes ale nedostatek.

Co je podle vás příčinou?

Nikdo dnes nevychovává lidi pro službu v obchodě s módou. Mladým prodavačům chybí vzdělání. Obchodníci s módou přece nemůžou vzít k sobě do obchodu prodavače uzenin. Stále hledám učiliště, střední školy, které kvalitní prodavače textilu a oděvů vychovává. Ráda bych s takovými školami spolupracovala. Potřebujeme kvalitní store manažery a ti by měli mít vysokoškolské vzdělání, mít praxe, stáže v zahraničních firmách. Je to možná trochu boj s větrnými mlýny, ale rozhodla jsem se tuto situaci sama začít řešit. Zahájila jsem spolupráci s Vysokou školou ekonomickou.

O co společně usilujete?

Naším společným cílem bylo mimo jiné, aby se na škole vyučoval fashion management. To se nám nakonec k mé velké radosti podařilo. Studentům ukazujeme, jak to v retailu prakticky funguje. Jak probíhají objednávky, co všechno je potřeba obstarat v rámci těch 20 obchodů, které máme. Oni pak najednou vidí, že i když je to náročná práce, může být atraktivní. Teorie je jedna věc, praxe druhá.

Skvělý prodavač musí přinášet i skvělý servis. Jak lze ještě kromě vzdělávání zlepšovat servis prodavačů?

Se společností Ipsos, se kterou dlouhodobě spolupracujeme, usilujeme o to, abychom z prodavačů udělali módní stylisty. Chystáme takzvanou Retail academy, do té chceme zapojit profesory z univerzit a další odborníky. Jednou ze součástí akademie budou i mystery shoppingy. Jak dopadly, pak budeme během září ukazovat shop manažerům.

Těšíte se na výsledky?

Ano těším a moc! Protože vím, že společně dokážeme vychovat špičkové prodejce pánské i dámské módy, které nikdy žádný e-shop nenahradí. A taky věřím, že můžeme dokázat ještě víc, totiž pozdvihnout znovu prestiž našeho oboru a tohoto povolání.

Kdo je vlastně vaší cílovou skupinou, v rámci všech značek, které zastupujete?

Nabízíme kvalitně zpracovanou evropskou módu. Všechny naše značky poskytují padnoucí střihy a kvalitní zpracování. Přitom si nehrajeme, že jsme butik z Pařížské. Naše móda je za přijatelné ceny. Díky těmto aspektům u nás nakupují ženy i muži okolo 35 let, kteří si vydělávají vlastní peníze, chtějí být trendy, zároveň ale nechtějí za oblečení vydat celý příjem. Pan Steilmann říkal: Nejsme móda za miliony, ale pro miliony.

Už několik let oblékáte fotbalovou a tenisovou reprezentaci. Co vás vedlo k myšlence oslovit ke spolupráci zrovna sportovce?

Móda a sport k sobě prostě patří, je to určitý životní styl. Začala jsem nejdřív s tenisem. Oblékla jsem Martinu Hingisovou, která tehdy byla na vrcholu kariéry. Přivedl mě k němu tehdy můj syn. A taky trochu pan Steilmann. Když byli u nás na návštěvě synovi spolužáci z vysoké, neustále propírali jedno téma. Sport. A fotbal obzvlášť. Já do té doby vnímala fotbal jako masu, příležitost dát si buřty a pivo. Nic mi neříkal. A pan Steilmann zase vlastnil fotbalový klub a rád používal hodně příměrů z fotbalu. Uvědomila jsem si, že fotbal je velké téma a snažila jsem se najít cestu jak ho propojit s módou. A musím říct, že jsem dnes velmi ráda, že jsme v marketingu vykročili právě tímto směrem.

Jak jste se toho, coby žena, navíc bez většího povědomí o fotbalu, zhostila?

Musela jsem začít fotbal sledovat, abych vůbec věděla, kdo je kdo. Vybrala jsem si ke spolupráci Tomáše Rosického a Jana Kollera. Dva odlišné typy, dvě odlišné postavy. Ale to byl můj záměr, chtěla jsem ukázat, že umíme obléknout všechny typy postav, od Kollera až po Rosického. Od té doby oblékáme nejen fotbalovou reprezentaci, ale i další sportovce. Mají v nás, naše služby a módu důvěru. Přichází, i když potřebují oblek pro soukromé události. Nedávno tak přišel třeba kapitán hokejové reprezentace Jakub Voráček pro oblek na svatbu kamaráda.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v aktuálním Fashion Retail 3Q 2017…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *