Silver economy

Možnost, kterou firmy zatím nevyužívají

Měsíc říjen začíná od roku 1991 Mezinárodním dnem seniorů, který na 1. 10. vyhlásila OSN. Obyvatelstvo ve vyspělých zemích stárne a mění se i tradiční věková pyramida, ve které mladí převládají nad staršími. Pro marketing obchodníků i dodavatelů tak vzniká zcela nová výzva.

Světový potravinářský průmysl přichází ročně o desítky miliard eur či dolarů tím, že jeho nabídka opomíjí seniory, tedy spotřebitele 65+. „Zajdete-li do západoevropského nebo amerického supermarketu, najdete tam regály plné zboží pro malé děti. Jogurty, snídaňové cereálie, hotová jídla a mnohé další. Ale produktů určených stárnoucí generaci velice málo nebo skoro žádné,“ poznamenává na serveru nutraingredients.com Lauren Bandyová, která se ve výzkumné společnosti Euromonitor International zabývá výživou. Přitom spotřebitelů 65+ je určitě mnohem více než dětí ve věku do 4 let.

Pár demografických čísel

Koncem loňského roku ve světě žilo 619 mil. lidí starších 65 let. Jejich počet do roku 2030 podle demografických předpovědí vzroste o 75 % na 1,1 miliardy, což bude představovat skoro sedminu světové populace.

Ratingová agentura Moody´s Investors Service v současné době za „přestárlé“ (nebo „velice staré“) společnosti označuje tři – Itálii, Německo a Japonsko. To jsou země, kde lidé starší 65 let tvoří více než pětinu populace. Blíží se k nim Švýcarsko a během 15 – 20 let bude takových zemí ve světě nejméně 13.

„Stále více se diskutuje o šedivé revoluci, jak se proces stárnutí obyvatelstva někdy nazývá. Vyznívá poněkud negativně, ale přitom se často zapomíná na to, jak velké šance výrobcům a prodejcům různého zboží i poskytovatelům služeb skýtá,“ píše švýcarský list Neue Zürcher Zeitung.

Velká kupní síla

Obecně platí, že přístup seniorů ve vyspělých zemích k životu se změnil, chtějí si ještě užít, a proto jsou připraveni utrácet. Britská výzkumná firma Euromonitor International předpokládá, že lidé starší 60 let v roce 2020 za nákupy v celosvětovém měřítku utratí asi 15 bilionů dolarů. Evropská komise v jedné ze svých zpráv hovoří o „výdajové kapacitě“ seniorů v hodnotě přesahující tři biliony eur.

Pro firmy vyrábějící rychloobrátkové zboží je to velice dobrá zpráva. „Je to vůbec poprvé v dějinách lidstva, kdy věková skupina 65+ začíná významně ovlivňovat spotřebitelský trh,“ konstatuje Jean-Paul Agon, generální ředitel francouzské kosmetické firmy L´Oréal.

Podle Alison Sanderové z firmy Boston Consulting Group průmysl vyrábějící rychloobrátkové zboží překvapivě pomalu reaguje na poptávku starších konzumentů. „Přitom máme co do činění s dobře předvídatelným a viditelným trendem,“ říká Sanderová.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *