Nejcennější značky světa

Kralují Apple a Google

Celková hodnota stovky nejlepších globálních značek se letos proti roku 2015 zvýšila o 4,8 % na 1796,4 mld. USD. Žebříčku TOP 100, který již 17. zveřejnila americká společnost Interbrand, opět vévodí technologický sektor. Ze stovky nejdražšíc  značek do něho patří 29.

Na špici TOP 100 čtvrtý rok po sobě stanula značka Apple následovaná Googlem a Coca-Colou. Z prvních 10 nejdražších značek je sedm amerických.

Společnost Interbrand ve svém hodnocení přihlíží ke třem stěžejním kritériím:

 

  • výsledkům finančního hospodaření firem, resp. konkrétní značky;
  • vlivu, který značka má na chování spotřebitelů, jejich volbu;
  • schopnost značky podněcovat vyšší cenu a rostoucí příjmy firmy.

Pořadí na prvních deseti místech se proti roku 2015 změnilo jenom nepatrně. Na prvních čtyřech pozicích nenastala žádná změna. Na páté místo ze šestého postoupila Toyota. Z první desítky vypadl McDonald´ s (loni byl 9.) a naopak se do ní propracoval Mercedes-Benz.

Letos se v žebříčku poprvé objevily dvě značky – francouzský Dior a americká Tesla, výrobce elektromobilů. Loni bylo „nováčků“ pět, mj. Lego a čínské Lenovo.

V letošním žebříčku si ve srovnání s minulým rokem nejvíce polepšila značka Facebooku. Její hodnota stoupla skoro o polovinu na 32,5 mld. USD, a postoupila na 15. místo (z 23.). Také loni byla tato značka proti roku 2014 největším „skokanem“.

Dalšími značkami, které zaznamenaly nejrychlejší růst hodnoty, jsou Amazon (o 33 %), dánské Lego (25 %), japonský Nissan (22 %) a americká softwarová firma Adobe (21 %).

Jako první čínská značka se do žebříčku „vetřela“ v roce 2014 Huawei, výrobce telekomunikačního zařízení. Ve zmíněném roce pocházelo 65 % jejích příjmů ze zahraničí. Firma nyní patří k největším světovým hráčům ve svém oboru a je třetím světovým výrobcem chytrých telefonů.

Druhou čínskou značkou v globálním TOP-100 se loni stalo Lenovo, firma, která v roce 2005 převzala počítačovou divizi IBM a nyní je největším světovým výrobcem počítačů.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v prosincovém čísle Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *